13.10.2019

24. Syksy/ Autum 2019 Lontoo- Glasgow- Arran- Glasgow

Torstaina 26.9.2019 Lensimme British Ariways:sin koneella Lontooseen. Meillä oli jo alkuvuodesta varatut liput Whisky Show messuille Lontooseen. Teimme myöhemmin päätöksen että yhdistetään messuviikonloppuun Skotlannin matka, eli tilattiin sitten erikseen lennot Lontoosta eteenpäin. Lontoossa käytiin perjantaina tutustumassa James Bond näyttelyyn ja kierreltiin ympäri Lontoota, yli 10 km tuli käveltyä siinä huomaamatta. Lauantai ja sunnuntai meni viskimessuilla.
Lontoon viskimessuilla

James Bond näyttelyssä
Maanantaina 30.9 aamusta lähdettiin metrolla Heathrowin kentälle ja sieltä lennettiin Glasgowhin. Eli tästä aamusta alkoi meidän Skotlannin loma.

Glasgown lentokentältä lähtee 15min välein bussi keskustaan. Ostettiin menopaluu liput 14 puntaa kappale (16,17 eur). Keskustassa käveltiin juna-asemalle ostamaan lippu Ardrossaniin kylään joka sijaitsee n. 50 kilometrin päässä Glasgowsta länsirannikolla. Junamatka kesti n.40min. Olimme viimeksi käyneet siellä 2011 (löytyy matkatarina nro:8), silloin hyppäsimme Paisleyn asemalta junaan, nyt halusimme koukata Glasgown kautta. Juna lähtikin melkein heti ja olimme perillä Ardrossanissa iltapäivällä kolmen aikaan. Ardrossanin kylä on ollut suuri laivanrakennuspaikka 1800luvulta 1900 luvulle, nyt siellä sijaitsi Calmac lauttayhtiön terminaali josta lähti lautta läheiselle Arranin saarelle. Muuten ei enää mitään laivoihin liittyvää kylässä ole.

Olimme varanneet hotellihuoneen Lauriston hotellista joka sijaitsee ihan juna-aseman välittömässä läheisyydessä, merenrannalla. Huone oli edullinen, vain 75 puntaa (86,59eur), erittäin tilava iso huone ja upea erkkeri kohti aavaa merenrantaa. Huone oli kauniisti sisustettu, tauluja myöden. Hotellin aulassa oli upeita meriaiheisia vanhoja tauluja, jopa ulko-oven vieressä oleva sateenvarjoteline oli meriaiheinen. Kerrosten välissä portaikossa oli pari metrinen lasinen taideteos. Hotelli oli kaunis, toimiva ja sijainti täydellinen. Lisäksi ruoka oli hyvää niin illallisella kuin aamupalalla. Ehdoton suositus jos sielläpäin liikkuu ja arvostaa enemmän persoonallisuutta kuin ylenpalttista prameutta.
Lauriston hotelli, oikealla meidän huoneen erkkeri-ikkuna

Lauriston hotellin pihalta näkymä kohti kylää, takana Arranin saari

Ardrossanin rantaviivaa aamuauringossa

Lauriston hotellin huone, Erkkeri ja yksi huoneen tauluista

Hotellin aulan tauluja, portaikon lasi-ikkuna, alaoven sateenvarjoteline
Tiistaina 1.10 lähdettiin aamupalan jälkeen kävellen kohti lauttarantaa. Ostettiin menopaaluliput Arranin saarelle 8 puntaa (9,22eur) ja aamuauringon helliessä nousimme alukseen. Lautta lähti 9:45 ja vajaan tunnin kesti matka Arranille. Syksyinen keli oli armelias, aurinko paistoi, ei satanut eikä juuri tuullut. Mukava oli kannella katsella kuinka Arranin jylhä siluetti muuttui kun rantaa lähestytiin.
Kohti Arranin saarta

Lähestymme Brodickin satamaa
Saarelle kun saavuttiin Brodicin satamaan, niin mentiin rannassa olevaan autokorjaamoon, joka toimi myös bensa-asemana ja auton vuokraamona. Vanhempi, työhönsä kypsynyt rouva, oli kassalla. Kysyimme meidän autoa ja hän ilmoitti ettei ole varausta. Näytetiin sähköpostia minkä olimme saaneet vastaukseksi kun etukäteen kyseltiin autoa. Kerrottiin että vastattiin siihen meilin että varaa meille auto kahdeksi päiväksi, mutta ei saantu enää siihen vahvistusta. Eli herra ketä vastasi minulle kännykästä meiliin, ei ollut sitten muistanut toimistolla kirjata sitä ylös. No rouva kiukutteli siinä meille ja muille asiakkaille, mutta lopulta myönsi että heillä on vielä yksi auto vapaana. Totesi ettei hän tiedä onko sitä siivottu ja että se on manuaali. Lopulta antoi paperit etten ja maksettiin autosta 102 puntaa (117,55eur). Vuokra-aika oli siitä aamupäivä yhdestätoista seuraavaan iltapäivään neljään. Rouva näytti kolhut edestä ja takaa ja sitten antoi avaimet. Vuokrauspapereista ei saatu kopiota, oli vähän outoa toimintaa. Auto oli Toyota Aygo, pikkuinen, mutta toinen matkalaukku mahtui takapenkille ja toinen takaluukkuun, eli ei muuta kuin matkaan.
Brodicista matkaan
Aurinko paistoi täydeltä taivaalta, lämpötila oli 10-12 astetta vaihdellen missä kohti vuoria mentiin. Upea päivä oli autosta katsoa maisemia, aurinko lämmitti niin että autossa tarkeni t-paidassa. Lähdettiin Brodickista länsirannikolle ja siellä oli hylje loikoilemassa kivellä. Käveltiin rannalla, tuoksuteltiin meri-ilmaa ja nautittiin raikkaudesta ja katseltiin kuinka hylje nautti auringosta. Vaikka jo torstaina oltiin lähdetty reissuun, niin nyt tiistaina tuli ensimmäisen kerran voimakas tunne siitä että on lomalla!
Vuokra-auto ja kuski
Hylje nauttimassa aurinkoisesta päivästä
Hylkeiden ja rannan pyöreiden kivien ihailun jälkeen jatkettiin matkaa kohti saaren pohjoiskärkeä Lochranza nimiseen kylään. Saaren pohjoisosasta lähtee toinen lautta mantereelle, lauttarannan lähellä on niemeke jossa meidän hotelli, Lochranza hotel sijaitsi. Keli oli upea kun ajettiin hotellin ohi. Vastarannan vuori oli kauniin värinen, vaikkei mitään virallista ruskaa ollutkaan, niin auringonvalo värjäsi rinteen. Koska keli oli niin upea, niin päätettiin ettei käytetä aikaa matkalaukkujen viemiseen hotelliin, vaan ajettiin hotellin ohi kohti Arranin tislaamoa jota myös Lohranza tislaamoksi nykyisin kutsutaan. Saari on nimeltään Arran ja ennen käyttivät sitä nimeä tislaamosta, mutta nyt he ovat perustaneet toisen tislaamon saarelle, niin tislaamoa kutsutaan myös kylän nimellä jotta se varmasti erottuu uudesta tislaamosta. Tislaamon vieressä pellolla oli lauma kauriita, mutta kamera ei ollut lähellä. Edellisellä kerralla 2011, kun kävimme saarella, näimme kauriita paljon, joten ajattelimme että kyllähän niitä vielä nähdään. Ei sitten tullut kameraa kaivettua ja kuvattua niitä, olisi kyllä pitänyt.
Vanha tislain Tislaamon pihassa

Lohranza/ Arranin tislaamon vierailukeskus
Kävimme syömässä päivän keitot tislaamon kahvilassa, oli kyllä hieno maisema siinä ruokaillessa. Katselimme vierailukeskuksessa paikkoja ja koska oli niin hieno ilma ulkona, ei haluttu nyt mennä sisään tislaamokierrokselle, vaan varattiin kierros seuraavaksi päiväksi.
Lounaalla tislaamon kahvilassa

Upeassa kelissä ajettiin sitten saaren eteläkärkeen Lagg tislaamolle. Tislaamo oli ollut toiminnassa vasta nelisen kuukautta, eli uusi ja siisti rakennus odotti meitä. Itse tislaamorakennus oli kyllä arkkitehtien taidonnäytös, todella hieno. Talon muoto mukaili saarelle tultaessa olevaa näkymää vuorista, ja hyvin olivat arkkitehdit onnistuneet suunnittelussa. Hienosti istui maisemaan.
Lagg tislaamo

Kierrokselle lähti meidän lisäksi 9 muuta. Ensin oli videoesitys joka näytetiin maahan ja kuva tuli Arranin saaren muotoisena lattiaan. Erinlainen tapa katsoa esitystä, omalla tavallaan ihan mielenkiintoinen, välillä vaan oli väärässä kulmassa kuvaan nähden, mutta eihän se pitkä esittely ollut. Saatiin videon lomassa maistaa pienet maistiaiset tislaamon tislettä. Kierros oli mielenkiintoinen. Nopeassa tahdissa käytiin kaikki oleellinen läpi ja sitten maisteluhuoneeseen. Autoilijat sai lasien lisäksi pikkupullon mihin kaataa juoma, lasit saatiin pitää muistona.
Videoesitys lattiaan

Tislauspannut

Oman pullon täyttömahdollisuus

Tislaamokierroksen jälkeen lähdettiin ajamaan kohti saaren pohjoisosaa, jossa korkeat vuoret sijaitsevat. Koko saari tulikin sitten kierrettyä ensimmäisen päivän aikana. Länsirannikolla ajettiin taas hyljekohdan ohi, nyt oli kymmenen hyljettä loikoilemassa kivillä. Tie oli hyväkuntoinen ja kaksikaistainen. Lähes kaikki saaren tiet olivat kaksikaistaisia, mikä teki ajamisesta mielyttävää.
Länsirannikon maisemaa

Saavuimme lopulta hotellille, vastarannan vuorenrinne loisti selän takana, hotelli kauniina edessä.  Matkalaukut vain huoneeseen, niin olikin jo hyvä nälkä ja mentiin alas syömään. Maisema muuttui ihanasti kun aurinko alkoi laskemaan, kauniit oli maisemat ruokaillessa. Kauniit oli maisemat myös baarissa selän takana, sillä hotellissa oli hieno viskivalikoima.
Hotelli Lohranzan pihan edustan maisema

Lohranza hotellin viskivalikoima

Hotellin baarin ikkunasta maisemaa
Auringon laskiessa aikaisin, tuli nopeasti pimeää ja kaunis tähtikirkas taivas. Netistä oltiin nähty paljon ihania revontulikuvia, jotka oli kuvattu lähipäivinä Skotlannin saarilta. Siinä sitten tuli pari kertaa yöllä varmisteltua ikkunasta josko niitä revontulia olisi, mutta oli tyytyminen pelkkään tähtitaivaaseen. Mutta kaunis oli sekin. Pimeää, sivustalla majakan valon loiste teki ajoittain valokaaren ja taas oli pimeää tähtien tuikintaa lukuunottamatta.

Torstaina 8.10 herättiin ajoissa, kuten aina, ja odoteltiin millainen auringonnoususta tulee. Mutta aurinko nousi vuoren takaa, joten esiintultuaan, se oli jo melko korkealla. Itse auringonnousu jäi näkemättä. Syötiin aamupala ja lastattiin matkalaukut autoon ja oli aika hyvästellä Lohranzan kylä.

Aamupalalla
Lohranza hotelli, meidän huone oikealla ylhäällä, alla aamiaishuone
Lohranzsa hotellin edustan aamumaisema
Ajettiin läheiselle Arranin/ Lohranzan tislaamolle. Oltiin varattu kierros klo:12 mutta päätettiin mennä jo heti kympin kierrokselle. Tislaamon pihalla olimme varttia vaille kymmenen, vierailukeskus aukesi vasta kympiltä. Taivas oli lähes pilvetön ja aurinko paistoi. Kyllä taas hämmästeltiin uskomatonta tuuri kelien kanssa. Kauriiden/Saksanhirvien (Red deer) papanoita oli hurjasti tislaamon porttien vieressä ja tiellä. Itse alue oli yöllä tiukasti aidattu ettei kauriit pääse sisään. Kovaa mylvintää kuului tislaamon takaa tunturin rinteeltä, sellaista syvää kurkunpohjasta tulevaa mörinää. Ei nähty kauriita, mutta arvattiin että niistä ääni lähtee.
Arranin/ Lohranzan tislaamo

Tislaamon pihalta, sininen, pilvetön taivas kattonaan
Kymmeneltä päästiin sisään ja heti mukava herra kertoi meille että ollaan ainoita kierroksella. Lähdettiin siis kolmistaan matkaan ja kysyttiin häneltä ulkona kuuluneesta mylvinnästä. Kertoi että juuri tähän aikaan vuodesta urokset keräävät naaraat kasaan ja ne käyvät kovaa taistelua naisistaan. Kertoi että kesällä uroksilla on vielä kapea rinta, mutta tätä kiima-aikaa kohden niiden koko rinta kasvaa jotta saavat sitten paremman äänen kun kisailu alkaa.

Meillä kävi tuuri kun saatiin yksityiskierros, opas kun kuuli että ollaan edellisenä päivänä oltu heidän Lagg tislaamolla ja vuosien varrella yli 30:llä tislaamokierroksella, niin hän sanoi että tehdään sellainen kierros kuin hauatte. Että hän ei käy viskin valmistusta läpi vaan hengillaan ympäriinsä ja kyselkää kun tulee jotain mieleen. Ensiksi katsottiin video heidän tislaamolta, lopuksi tuli vielä 2min mainosfilmi heidän ”tulevasta” Lagg tislaamosta joka oli kuvattu rakennusvaiheessa ja siinä kerrottiin mitä suunnittelevat rakentavansa. Opas pahoitteli meille ettei video ollut ihan ajantasalla, etenkin kun oltiin edellispäivänä nähty tislaamo jo toiminnassa. Mutta mielenkiintoinen video oli kyllä. Siitä näki kuinka he alkoivat rakentamaan keskelle ei mitään ja millaista oli rakennusvaiheessa.

Arranin tislaamon pannut

Arranin tislaamossa
Mukava oppaamme kierroksen jälkeen maistiaisa tarjoamassa
Vierailukeskuksen myymälä
Kuulimme että koska Arranilla sataa niin paljon, niin tislaamo ei ole ollut suljettuna sen takia että vettä olisi liian vähän. Näinhän käy monellle tislaamolle kesällä että joutuvat ajamaan alas tuotannon koska vettä on liian vähän. Tänä kesänä olivat joutuneet sulkemaan Arranin tislaamon koska oli satanut niin paljon että heidän vedenottopumppu oli mennyt tilttiin kun oli noussut likaa veden mukana pumppuun. Ensimmäinen tislaamo missä kuultiin näin päin tislaamon tuotannon sulkemiesta, että johtuu liiasta vedestä. Skotlannissahan on sanonta "today's rain is tomorrow's whisky" eli tämän päivän sade, on huomisen viski.

Reilu tunti siinä meni kiertäessä tislaamolla, vaikka perushöpinät jäi pois. Oikein mukava kierros ja valokuviakin sai ottaa. Kierroksen lopuksi oli vielä maisteluhuoneessa mahdollisuus maistaa heidän tuotteitaan, mutta tällä kertaa tyydyimme tuoksuttelemaan ja kuuntelemaan tietoa uutuuksista. Hankimme vielä vierailukeskuksen kaupasta vähän tuliaisia kotiin ja nautimme kahvit tislaamon baarissa. Mukava aamupäivävierailu oli ja sen jälkeen aika jatkaa matkaa kohti Brodickkia.

Länsirannikon haikut
Ajoimme jälleen saaren länsirannikkoa, itärannikon puolella oli tie suljettu korjaustöiden takia neljän päivän ajan. Matkalla pysähdyimme kuvamaan ylämaankarjaa, kyllähän joka lomalta on yks haikku (ylämaankarja) kuva otettava. Jonkin matkaa ajettuamme näimme kyltin King's cave ja pysähdyimme metsässä olevalle parkkipaikalle. Olimme ennalta katsoneet että siellä on 5km pitkä kävelylenkki metsässä joka menee merenrannalle missä on vanhoja luolia. Meillä ei ollut aikomusta lähteä nyt kiertämään lenkkiä, koska ei ollut sopivia varusteita päällä ja vuokra-auton luovutus oli iltapäivällä. Mutta lähdimme jonkin matkaa kävelemään metsälenkkiä. Skotlannin metsien ulkonäkö poikkeaa Suomen metsistä ainakin siinä, että metsät ovat tuuheita ja auringon valo ei pääse alas. Näin puiden juurilla ei ole paljoa kasvillisuutta, vaan on kuivaa ja väritöntä. Mutta hyvän lenkkipolun olivat tehneet metsään ja maisemat upeita metsäpolun auetessa aavaan kohtaan.
Metsäpolku

Metsän reuna josta näkee alkavan metsän maastoa

Maisemaa kävelylenkin varrelta
Ajeltiin sitten hiljakseen, maisemia ihaillen. Oli kyllä niin tuuri kun saatiin pariksi Arranilla olopäiväksi upea aurinkoinen keli. Seuraavaksi päiväksi oli jo luvattu kovaa tuulta, mutta toistaiseksi aurinko paistoi. Tie joka meni vuorten välissä poikki Arranin saaren oli erittäin hyvä. Skotlannin saarilla on tottunut huonokuntoisiin teihin, niin tämä oli kyllä ihan luksusta.
Arranin vuoriston keskellä kulkeva tie
Saavuimme yhden jälkeen Brodicin kylään, eli paikkaan johon edellisenä päivänä saavuttiin mantereelta lautalla. Oli edelleen niin upea ilma, että päätetiin luvuttaa vuokra-auto pois ja jatkaa kulkua kävellen. Nyt oli eri nainen huoltoasemalla, auton luovutus sujui ongelmitta ja matkalaukkuineen jatkettiin matkaa vieressä olevaan  Douglas hotelliin. Huone ei ollut vielä luovutuskunnossa, eli juotiin kahvit baarissa ja katseltiin yleisvaikutelmaa hoteelista. Pian saatiinkin huone ja vietiin tavarat huoneeseen. Hotelli ja huone ovat yleisen mittapuun mukaan hienoja, luksuksena sitä myyvätkin. Meidän makuun kyllä liian hieno, persoonaton, mutta varattiin se lähinnä sijainnin takaia. Ja huone maksoi 99 puntaa (112,86eur) aamupalalla, joka oli kohtuullinen hinta saarella. Lohranzan hotellista maksoimme 135 puntaa (155,56eur) yö, mutta se olikin meille mieluisampi hotelli vaikka olikin vanha ja vaatimattomampi, mutta huomattavasti persoonallisempi ja kodikkaampi.
Douglas hotellin huone
Tavaroiden huoneeseen viennin jälkeen lähdimme kävelemään kohti paikallista Arranin olutpanimoa  joka sijaitsi Brodickin linnan vieressä. Kävelypolku meni välillä golfkentän läpi, välillä tien viertä, mutta suurimmanosan ajasta oli upeita, valtavia puita ympärillä. Panimo oli pienessä talossa eikä heillä ollut kierroksia sinä päivänä, eli tutustuminen siihen oli nopea. Lähdimme katsomaan linnaa joka oli siinä vieressä. Matka linnan puutahan läpi oli hieno, vaikkakin aikamoista ylämäkeä kiipeä. Puskien ja istutusten lehdet oli pitkälti pudonneet ja puutarha ei ollut enää edustavimmillaan, mutta varmaankin kesällä riittää katsottavaa. Hienoja, erilaisia puita oli linnan piha täynnä. Itse linna ei ollut mikään kutsuva ja 15eur sisäänpääsy ei kiehtonut koska lippu sisälsi eniten puutarhan kiertoa ja olisi kyllä paras tehdä keväällä tai kesällä.
Brodicin linna
Käytiin viereisesslä kahvilassa kahvilla, me istuttiin pihalla terassilla takit päällä, mutta paikallisilla osalla vain t-paita, on kyllä ihmeen karaistunutta kansaa. Kahvitauton jälkeen käveltiin takaisin Brodicin kylälle, kuvassa merkitty linna, yli 10km tuli kävelyä.
Päiväkävelyn jälkeen Brodicissa, linna näkyy nuolen päässä
Illalla käytiin syömässä Ormidale hotellissa josta olisimme varanneet huoneen, mutta hotelli oli täysi jo silloin kun matkaa suunniteltiin. Tosin pieni hotelli, seitsemän huonetta vain. Mutta heillä ravintola jossa käy paikalliset ja sellainen kiinnostaa aina enemmän kuin turistipaikat. Vähän jouduttiin käyttämään navigaattoria ja kävelemään pikku kujia, mutta lopulta löydettiin perille. Mukavan näköinen pikkupaikka, ruokapöydät oli vähän Arranin saaren mallisia ja takassa paloi oikea tuli. Ihana emäntä oli ihmeissään kun tiskillä oli suomalaisia, ei mitään yleisiä vieraita kuulemma. Suosituksena oli seinällä ruokalistassa medium curry ja sellaiset syötiin. Valtavat annokset, maukkaat ruuat ja edulliset. Kyllä kannatti kävellä vähän kauemmas.
Curry annokset
Ruokailun jälkeen oli jo pimeää, joten käveltiin isoja teitä pitkin ja löydettiin hienosti takaisin hotellille. Säätiedotuksessa oli varoituksia kovasta tuulesta, hurrikaani Lorenzon jäänteet olivat tulossa kohti Skotlantia. Lauttaliikenne oli ”keltaisella varoituksella” eli saattavat katkaista lyhyellä varotusajalla lauttaliikenteen. Meillä oli tarkoitus lähteä torstaina vasta 11:05 lautalla, mutta päätettiin siirtää lähtö 8:20 lauttaan siltä varalta että lauttaliikenne menisi sen jälkeen poikki. Aamun ensimmäinen lautta 07:00 oli jo ilmoitettu perutetuksi.

Torstaiaamuna 3.10 kamat aikaisin kasaan. Aamupalaa sai hotellista 7:15 alkaen, tosin vain kylmää sellaista, mutta pekonia munineen oltiin jo viikon verran syöty, niin tämä kävi hyvin. Käytiin ennen aamupalaa ulkona ihailemassa kaunista aamua. Lauttaterminaali näkyi hotellin pihasta, eli matka ei olisi pitkä matkalaukkuineen kävellä. Hyvin maisema muuttui auringonvalon mukaan.

Hotellin pihalta näkymä lauttarantaan

Douglas hotelli aamuhämärässä

Douglas hotellin piha aamulla
Lautta saapumassa rantaan
Lautta saapui rantaan ajallaan ja hyvässä kelissä olimme vajaassa tunnissa mantereen puolella. Juna tulikin saman tien satamassa olevalle juna-asemalle ja siinä odoteltiin n.20min junan lähtöä. Mukavaa että juna tuli ajoissa niin sai lämpöisessä odotella. Koska lähdettiin aikaisella lautalla, niin oltiin Glasgowssakin aikaisin, jo yhdekäsn jälkeen aamulla. Oltiin varattu hotelli perinteisesti  Premier inn Buchanan hotellista, joka sijaitsee ihan keskustassa. Huonetta ei vielä ollut valmiina, mutta saatiin jätettyä kamat hotellille. Käytiin sitten turisti-infosta kysymässä millä bussilla pääsee Auchentoshan tislaamolle. Neuvoivat ostamaan päivälipun joka maksoi n.5eur, sillä pääsisi edestakaisin ja saisi tietty matkustaa miten paljon vain päivän aikana.

Etsittiin sitten oikea pysäkki ja bussi tuliin melko pian. Matka autolla olisi varmaan vartin, mutta bussi kiersi useamman lähiön läpi. Oli kiva katsella vähän syrjäistä osaa Glasgowsta ja välillä myös vähän parempiosaisten paikkaa. Matka kesti 50min ja kuskin ohjeiden mukaan jäimme pois päätepysäkillä, joka oli ihan tislaamon lähellä. Vähän matkaa tislaamon portista sisään kuljettua oli pieni vartijakoppi josta tulikin ihana vanha pappa toivottamaan meidän tervetulleiksi. Oli erittäin kohtelias ja mukava mies. Oli varmasti palkkansa arvoinen, niin tervetulleeksi tunsi itsensä. Hänen ohjeiden mukaisesti käveltiin jalankulkualuetta tislaamolle.

Auchentoshanin tislaamo
Seuraava kierros oli yhdeltä ja siihen oli puolisen tuntia aikaa, joten otettiin pieni maistelukierros ennen itse tislaamokierrosta, sentin verran kolmea eri juomaa. Douglas niminen opas kävi siinä kertomassa meille juttuja ja yhdeltä kun lähdettiin kierrokselle, niin sama mukava mies lähti kierrättämään meitä. Alku oli erittäin lupaava, oltiin kahdestaan ja taas saatiin sovittua että jätetään peruspuheet viskinvalmistuksesta pois ja hän kertoi meille tislaamon historiasta ja rupateltiin muuta mukavaa. Hetken päästä tulikin kolmen seurue myöhästyneenä mukaan. No loppukierros mentiin sitten peruskaavan mukaan. Mukava kierros oli ja päästiin varastoon nautiskelemaan varaston tunnelmasta.
Maistelu ennen kierrosta

Tislaamokierroksella

Tislaamon pannut

Varastokierroksella
Kierroksen jälkeen käveltiin bussipysäkille ja sieltä lähtikin juuri meidän bussi. Bongatiin matkalla joku paikallinen ostoskeskus ja käytiin siellä lounaalla. Kierreltiin vähän ja hypättiin toisesta kohdasta kesustan bussiin. Nyt olikin nopeampi reitti ja pian olimme Glasgown keskustassa.  Nyt oli hotellihuone valmiina, kerroksena ylin, eli 18:sta kerros.
Hotellihuoneesta näkymä keskustaan
Illalla käytiin syömässä Bon Accord baarissa. Ruoka oli hyvää ja hinta-laatu varsin kohdallaan. Kannattaa käydä jos Glasgowssa piipahtaa. Ja onhan siellä varsin mahtava viskivalikoimakin. Kännykään voi ladata apin mistä näkee juomat ja hinnat, helppo sieltä valita omaan lompakkoon sopiva juoma jälkiruuaksi.

Perjantaina 4.10 purevan kylmä tuuli aamulla, lämpötila oli joitain astetta plussan puolella, ehkä 4. Vettä tihutti välillä, mutta ei onneksi satanut pahemmin. Tarkoitus oli vähän shoppailla, mutta kun piti olla paljon päällä että ulkona tarkeni, niin sitten oli liikaa kaupoissa. Vähän kierrettiin ja tuotiin ostokset hotellille ja luovutettiin huone puoleltapäivin ja jätetiin matkalaukut säilöön. Käytiin syömässä päivän keitot Piperbaarisssa missä oli paljon paikallisa joko lounaalla tai oluella. Lounaan jäälkeen lähdettiin  kohti Tennents olutpanimoa. Oli sellainen osa Glasgowsta jossa ei oltu ennen oltu, välillä oli aika tyhjää talojen kivijalkakauppojen osalta, oli ratutaristikoilla suljettuja tyhjiä tiloja, välillä oli taas mukavan näköisiä vanhoja taloja joissa kahviloita ja muita. Kiva nähdä uutta osaa kaupungista.

Glasgown katumaisemaa
Tennetsin Panimo oli valtava, ei niitä mittasuhteita oikein tajua. Pitkä tiiliaita oli matkalla turisteille tarkoitettuun sisäänkäyntiin, ihania maalauksia oli siinä. Seuraava kierros oli yhdeltä ja siihen mentiin, meidän lisäksi tuli kaksi muutakin pariskuntaa kierrokselle.
Tennetsin sisäänkäyntiä lähestymässä
Kierrokselle piti pukea turvaliivit päälle, lisäksi piti olla päähine. Jos oli lippis ja se hyväksyttiin, mutta takin huppua ei. Laitettiin sellaiset suojaverkot päähän, yhtä hölmöiltä näytettiin kaikki ne päässä. Kierros oli ihan mielenkiintoinen, vetäjä puhui selvää englantia ja kertoi mielenkiintoista tarinaa panimosta. Pullotushuoneessa meni liukuhihnalla pulloja 1000kpl minuutissa, viereisessä tölkityshuoneessa meni 2000 tölkkiä minuutissa. Oli kyllä aika mahtava laitos, pitkälle automatisoitu tietysti. Kierroksen lopuksi sai tuopin heidän olutta, kuului sisäänpääsyn 13,5eur hintaan. Tennets on Skotlannin eniten myyty olut, sitä saa joka paikasta Skotlannista ja toki myös Suomesta kaupasta.
Tennetsin oluttankit
Takaisin käveltiin ihaillen Glasgown maisemia, matkalla syötiin päivän keitto yhdessä kuppilassa yliopiston lähellä.
Glasgown keskustassa
Hotellilta haettiin sitten matkalaukut hotellin säilytyksestä ja hypättiin lentokenttäbussiin. Oltiin joskus neljän aikaan Holiday Inn lentokenttähotellissa. Sieltä oltiin varattu huone koska se oli edullisin hotelli lentokentällä, huone maksoi 74 puntaa (84,6eur). Hotelli sijaitsee ihan lentokentän vieressä, perushuone ja aamupala kuuluu hintaan. Hetken oikaistiin huoneessa, mukava oli vähän lepuuttaa jalkoja, 7km tuli käveltyä päivällä. Illalla käytiin lentokentällä Caledonia baarissa syömässä, siellä edullisempi ruoka kuin hotellissa ja ruoka ihan hyvää.

Lauantaina 5.10 noustiin aikaisin ja käytiin aamupalalla. Taisi olla monipuolisin aamupala kaikista tällä lomalla. Ja kaikki oli tosi kauniisti esillä. Aamupalan jälkeen käveltiin tien toiselle puolelle lentokentälle ja buukattiin itsemme sisään lennolle. Kysyttiin että onko mahdollista että laittaisivat matkalaukut suoraan Helsinkiin vaikka meillä on ostettuna kaksi erillistä lentoa, mutta ei onnistunut. Tämä oli meidän 24:s Skotlannin matka ja melkein kaikki on tehty niin että lennetty Lontooseen ja vaihdettu sieltä Skotlannin koneeseen, mutta ensimmäinen kerta kun oltiin ostettu erillinen matka Lontooseen ja sieltä erikseen Skotlantiin. Käytiin BA:n loungessa vielä vähän syömässä aamupalaa ja sitten koneeseen, lento kesti reilun tunnin, eli äkkiä oltiin Lontoossa.

Lähdettiin sitten koneesta ulos suht ensimmäisten joukossa (istuimme melko edessä) ja osa kääntyi sinne missä on jatkolennot, me sinne mistä mennään ulos. Kun oltiin päästy ulkopuolelle tuli BING ne matkalaukut, mistäs me ne nyt saadaan!?! Ei voi olla totta, oltiin niin innoissaan paahdettu ulos, että vaikka muistettiin matkalaukut, niin ei sitten katsottu mihin pitää mennä. No etsimään infotiski mistä neuvoivat menemään hallin perällä olevaan matkalaukkuneuvontaan ja siellä on puhelin mistä pitää soittaa ja pyytää apua. No soittamaan sinne ja annoin meidän matkalippuihin liimattuihin tarroihin merkityt numerot. Hetki meni ja sanoivat että soita 10min päästä uudestaan.

Odoteltiin siinä ja soitin taas uudestaan ja BA:n henkilökunta vastasi ettei Glasgown laukut ole vieläkään tulleet, että soita 10:50 uudestaan, kone oli siis laskeutunut 10:15. No siinä sitten venailtiin ja mitään ei tapahtunut. Olivat ottaneet meidän puhelinnumeron ja luvanneet soittaa jos jotain, muuten tuovat laukut meille. No soitettiin taas jossain välissä ja kerrottiin että meillä on jatkolento ja vähän kiire ja käskivät vain odottaa. 11:00 huomattiin taululta että Glasgown koneen laukut on kaikki jaettu, eli tiedettiin että nyt ne laukut olla niillä. Soitettiin taas ja vastasivat että joku on juuri tuomassa niitä, että 2 min menee enää. No 5min päästä meidät haettiin sisään viereisestä ovesta, siellä oli työntekijöiden turvatarkastus. Tiukasti ilmoittivat että toisen pitää jäädä ja toinen lähtee hakemaan laukkuja. Sovittiin kumpi lähtee, ja lähtijän piti riisua kaikki ylimääräinen pois, eli reppu, huivi, takki yms  ja sitten turvatarkastuksen läpi sisään passi kädessä. Oli kyllä vähän rikollinen olo kun hurjasti henkilökuntaa ympärillä ja yks ohjaa välillä seiso siinä, siirry tuonne, anna passi tuolle jne..

Lopulta kun henkilötiedot oli kirjattu, niin toinen jäi ”pantiksi” istumaan nurkkaan kun toinen tultiin hakemaan British Airwayssin, eli lentoyhtiön edustajan toimesta. Pahoittelin hänelle meidän sähläystä, hän kohteliaasti brittiläisenä vähätteli että ei mitään, mutta ei selvästi ollut yhtään iloinen kun joutui pitkiä käytäviä kävelemään. Sitten antoi ohjeen että odota siinä kaksi minuuttia ja näytti kaksi sormea pystyssä kahta. Vastasin kaksi sormea pystyssä ”Two” ja seisoin kiltisti paikalla. Mies kävi jossain huoneessa, palasi takaisin ja sanoi että laukut on hihnan kolme vieressä. Katsoin pitkän hallin toiseen päähän missä näin kolmosen, toistin miehen sanat, hihnan vieressä, ei hihnalla ja mies livahti ovesta sisään. Olin siinä missä normaalisti hihnoille tulee tavarat koneista. Kävelin pitkän käytävän päähän ja siellä kolmoshihnan edessä oli meidän matkalaukut työntökärryn päällä vierekkäin, ei ketään ihmistä niiden vieressä vaikka muuten ihmisiä vilisi ohi. Syyskuun 11:sta päivän jälkeen on jatkuvasti kuulutuksia että älä jätä matkalaukkuja yksin tai ne tuhotaan, siksi oli jotenkin niin outoa nähdä meidän matkalaukut siinä ilman vahtia. No, mulla oli olo kuin piilokamerassa, tiesin että jostain vahditaan kuitenkin. Otin sitten kärryn ja pikavauhtia kävelin tullin läpi toiselle puolelle ja pitkän käytävän päähän josta olin lähtenyt laukkujen perään. Matkakumppani odotti siellä turvatarkastushuoneessa. Kun olin kohdalla niin sanoivat hänelle että sinun ystävä tulee, ja hän astui ulos huoneesta kun olin kohdalla, eli jostain olivat seuranneet laukkujen hakua.

Loppuhyvin kaikki hyvin. Kyllä vähän manattiin omaa sähläystä, mutta onneksi meillä oli riittävästi aikaa lentojen välillä. Vaikka melkein tunti tuhraantui siinä laukkuja odottaessa, niin hyvin ehdittiin toiseen terminaaliin junalla. Siellä mentiin Qantasin loungeen syömään, siellä aina herkulliset ruuat. Koneessa oltiin bisneksen puolella eli siellä taas ruuat. Nälkä ei ollut, mutta kylmä lihalautanen oli tosi hyvä ja kun vielä kylmäruoka, niin pystyi syömään hitaasti. Lento Suomeen meni siinä rattoisasti.  Auto oli Seutulassa tallella ja vaikka ulkona oli lämpöä vain pari astetta, ei se tuntunut yhtä kylmältä kuin Glasgowssa missä oli kuitenkin aamulla 8 astetta. Glasgowssa oli niin raaka kylmä viima. Mukava reissu jälleen!