11.4.2010

3. Pääsiäinen/Easter 2010 Islay, Glasgow

Pääsiäinen Glasgowssa ja Islaylla

02.04.2010 Lensimme aamusta Manchesteriin jossa oli muutaman tunnin odottelu lentokentällä ennen kuin juna lähti Glasgowhin. Matka kesti 3,5h mutta perillä olimme jo iltapäivällä joten jäi vielä ilta aikaa käydä kaupungilla. Huoneen olimme varanneet kolmeksi yöksi Ramada Jarviksesta keskustasta (90 eur yö sis. aamupalan).

Kevät oli paljon pidemmällä kuin Suomessa, leskenlehdet kukkivat ja narsissit saivat tienpientareet loistamaan väreissä. Mutta ilma ei ollut lämmin, tuulista ja osin tihkuista keliä, mutta sehän ei meitä yllättänyt..

Pari päivää kiertelimme Glasgowta, kävimme joen vartta pitkin kävelemässä useamman tunnin lenkin syrjäisemmälle keskustassa. Kävimme mm. Rangerssin jalkapallostadionia katsomassa, suurihan se oli, mutta kun matsin alkuun oli vielä joitain tunteja, niin ei kunnon fiilikseen ulkopuolella päässyt.

Sunnuntaina päätimme lähteä käymään Glengoyne:n tislaamolla. Bussin lähtöä olisi pitänyt odottaa yli tunnin, joten päätimme että hyppäämme taxiin ja ajoimme sillä tislaamolle. Matka kesti puolisen tuntia, maisema vaihteli, oli peltoja sekä vuoria vuorotellen.

Tislaamo oli upea, vesiputous nurkalla ja lumiset vuoret takana. Kävimme tislaamokierroksella ja meidän onneksi ei ollut muita, joten saimme privaatti kierroksen. Normaalisti kierros kestää n. 45 minuuttia, meillä meni 1h20min höpötyksineen. Kierros alkoi lyhyellä videolla jota katsoessa saimme ensimmäiset tislaamon antimien maistiaiset. Oppaanamme oli nuori neito joka kertoi tislaamosta, viskin valmistuksesta ja omasta työstään. Kehui että työ on mukavaa, ihmiset jotka tulevat kierrokselle ovat iloisia, kiinnostuneita aiheesta, eivätkä he valita. Eroaa kyllä taatusti perusmatkaoppaan työstä.. Kierroksen lopuksi oli vielä vierailukeskuksessa parit maistiaiset ja kyllä tämäkin tislaamo varsin hyvää elämän vettä osasi valmistaa.
Tislauspannut ja oppaamme joka selittää kädet heiluen

Ihana yksityiskohta tislaamossa. Vessojen tyylittely!

Vierailukeskuksessa oli kaikkea hömppää turistien iloksi
Lopulta totesimme että tislaamo on nyt nähty ja sitten odoteltiinkin siellä keskellä ei mitään
bussia 1,5 tuntia. Välillä satoi enemmän, välillä vähemmän. Lopulta olimme takaisin Glasgowssa ja jälkeen ruokailun takaisin hotelliin lämpöiseen. Unohtui palelu bussia odottaessa ja mieleen jäi vain mukavat muistot päivästä.

05.04.2010 Maanantaina ajoimme länsirannikolle bussilla 3 tuntia. Bussiliput etukäteen ostettuna 5 puntaa per nenä, uskomattoman edullista matkustamista. Kennacraigissa olikin jo lautta rannassa odottamassa ja edessä 2,5h matka lautalla Islayn saarelle. Jälleen vähän tihkuinen päivä, mutta mikäs sitä on sisältä lautan ikkunoista katsoessa, maisemat näkyi hyvin kuitenkin.

Lauttarannassa oli Islay Carhire autovuokraamon  Scot vastassa ja teimme auton vuokrauspaperit viideksi vuorokaudeksi (145 puntaa). Scotin kanssa jutellessa kuski kertoi ettei ole ennen ajannut vasemman puoleisessa liikenteessä ja Scot vain pyöritteli silmiä ja totesi "tuota en olisi halunnut kuulla". Hienosti kuitenkin pääsimme perille Bowmoren keskustaan josta olimme varanneet huoneen An Cuan BB:stä.
06.04.2010  tiistaina nautimme aamulla herkullisen puuron aamiaiseksi. Kolme aamua kun Glasgown aamupalapöydästä oli mättänyt pekonia, munia ja makkaraa lisukkeineen vatsansa pinkeäksi, niin oli ihanaa saada kunnon puuroa aamupalaksi. Talon isäntä Fergus valmistaa herkullisen aamiaisen ja käy aina kyselemässä päivän kuulumiset ja samalla on apuna mikäli on jotain kysyttävää Islaysta tai paikallisista tavoista. Aamun juttutuokio on vakio juttu. Varsin kodikas ilmapiiri talossa, mikä johtuu varmaan osittain myös siitä että huoneita on vain neljä vuokr, eli tungosta ei ole kun aamupalakin nautitaan vähän porrastetusti.

Aamupäivällä suuntasimme automme kohti Laphroaigin tislaamoa. Kävimme ilmoittautumassa seuraavalle kierrokselle ja meillä jäi hetken aikaa käydä kuvaamassa pihalla maisemia. Ihanan raikas meri-ilmasto ja maisema. Pihalla olisi viihtynyt vaikka kuinka nautiskelemassa maisemasta ja fiiliksestä.

Tynnyrit Laphroaigin pihalla
Kierroksella pääsi isäntä lapioimaan lisää turvetta savustusuunin tuleen, eli sitten joskus 10v päästä kun taas tulee vuosikertapullotus niin siinä on herran specialturpeet mukana..

Lisäsimme vähän turvetta uuniin maun laadun turvaamiseksi..

Uunin päällä savun tuoksu hurmasi meitä

Kierroksen lopuksi saimme maistiaiset sekä pikku pullot "Laphroaig 10 yo cask strengthiä" mukaan, nämä siksi koska kuuluimme "Friends of Laphroag" klubiin. Maistiaisia olisi saanut tiskiltä enemmänkin, mutta auto pihassa joten maistiaiset saivat nyt jäädä.

Tämän jälkeen suuntasimmekin Ardbergin tislaamolle. Täälläkin kävimme tislaamokierroksen jonka jälkeen kävimme lounaalla tislaamon kahvilassa.
Ardbegin tislaamolla

Sama mereltä päin

Kaikkea sitä tulee juotua.. no onneksi on vielä aikaa ennenkuin tämä lasissamme..
Tislaamokierroksen jälkeen lähdimme ajelemaan saaren itärannalle. Edessä oli kapeita ja vielä kapeampia teitä. Oli upeaa luontoa ja paljon eläimiä. Hylkeet makoilivat kivillä ja paistattelivat päivää. Peuralauma pyyhkäisi tien yli edestämme, siinä ei kameraa kerennyt kaivamaan kun tilanne oli jo ohi.

Kildaltonin risti raunioilla

Hylkeet paistattelevat päivää kivellä

Ylämaan karjaa, aina niin suloisia!
07.04.2010 keskiviikkona olimme aamukävelyllä 6:30 rannalla katsomassa kuinka aurinko nousi Bowmoren kylän ylle. Hieno aamu! Ei satanut ja tehtiin tunnin lenkki jonka jälkeen aamupuuro maistuikin jo nälkäisille.
Bowmoren aamuaurinko
Aamupalan jälkeen lähdimme ajamaan saaren länsirannikolle. Jälleen upeita maisemia! Olimme meren rannalla katsomassa kallioita ja aaltojen pärskettä, käytiin parilla majakalla, ajeltiin ja kierreltiin. Ihailtiin päivää paistattelevia hylkeitä Portnhavenin kalliolla, hämmästeltiin meren kaunista väriä, oli upea Aurinkoinen päivä! Tosin vaatetta sai olla paljon päällä rannalla, mutta ensimmäinen päivä tällä reissulla kun keli osui kohdalleen.
Pysähdyttiin myös Bruichladdischin tislaamossa
Tislaamon vierailukeskus
Carraig Fhadan majakka

Port Charloten majakka
Ajoimme saaren länsirannikkoa ja menimme vielä saaren pohjoiskärkeen Bunnahabhainin tislaamolle joka oli ikävä kyllä kiinni. Matka tislaamolle oli kapeaa, mutkaista, vuoristoa nousevaa tietä. Välillä oli lehmiä tien varressa, mutta muuta liikennettä ei onneksi juuri ollut. Perillä kiertelimme sitä osaa tislaamon pihaa johon pääsimme, sekä kävelimme pitkin rantoja ja ihailimme maisemia, eli turha reissu tämäkään ei ollut.

Tie Bunnahabhainin tislaamolle oli kapea

Tislaamon portti toi vankilan mieleen

Laiturilta katselimme Paps of Juraa, naapurisaaren vuoria
Illalla kävimme vielä Lochsidehotellin baarissa maistelemassa Bowmoren tislaamon tuotteita ja yöllä nukuttikin makeasti.

08.04.2010 Torstaina aamulla normilenkki rannalle ennen aamupalaa ja sen jälkeen kohti lauttarantaa josta siirryimme naapurisaarelle Juralle. Jälleen tihkuinen, sateinen päivä, mutta paljon vaatetta päällä ja auto alla, niin keli ei menoa haitannut.

Juran kapea tie, matkalla kohti "keskustaa"

Hirviä tien vierellä katselemassa menoamme
Tämän jälkeen olikin vuorossa odotettu Juran tislaamokierros. Satuimme juuri sisään kun opas oli yhden pariskunnan kanssa lähdössä kierrokselle, joten hyvin mahduimme mukaan. Tämä oli ensimmäinen tislaamokierros joka oli täysin ilmainen, silti oli lopussa maistiaisia tislaamon omista tuotoksista. Tislaamo oli toiminnassa ja sisällä oli kuvauskielto lähes kaikkialla, mutta pannuista saimme kyllä muistoksi kuvan.

Iltapäivällä tulimme lautalla takaisin Juran saarelta Islaylle ja kävimme ihailemassa Islayn RNLI:n meripelastusalusta. Päätimme tulla seuraavana päivänä uudellen tutustumaan meripelastusasemaan koska tavoite oli vielä käydä Oa:lla katsomassa Amerikan monumenttia ja upeita kalloita meren äärellä. Matka Oalle oli pitkä ja tie kamalassa kunnossa. Pari autoa matkanvarrella heitti ympäri ja luovuttivat, me ajoimme sinnikkäästi perille parkkipaikalle. Mutta sieltä olisi ollut aika matka vielä kävellä perille ja nälkä ja väsymys painoivat päälle, joten monumentti jäi kaukaiseksi haaveeksi ja kotimatka kuoppaista tietä oli edessä.

RNLI:n Islayn meripelastusalus ja takana Juran lautta lähdössä Juran sarelta
Oa:n parkkipaikalta katseltiin Amerikan monumenttia kaukaisuudessa (piste kuvan keskellä..)
Illalla kävimme jälleen Lochside hotellin baarissa syömässä. Ihastuimme paikan ruokaan, koska siellä saa muutakin kuin upporasvassa paistettuja ruokia. Ruuan jälkeen ihastelimme hotellin Duffies baarin valikoimaa
Duffies baarissa on taatusti jokaiselle Islayn wiskin ystävälle jotakin..

09.04.2010 Perjantaina kävimme lyhen aamulenkin, sitten aamupala ja sen jälkeen suutasimme kohti Meripelastusasemaa jossa olimme eilen meripelastajien kanssa sopineet että aamulla yhdeksältä kun tulemme niin näyttävät meille alustaan sekä asemaa. Paikalla oli meripelastajat David sekä David. Mukavia kavereita molemmat, heti synkkasi yhteen ja juttu luisti. Alus tutkittiin sisältä ja sitten menimme asemalle kahville jatkamaan juttuja.
Kartalta tutkimassa lähivesiä
Asemalla bongasimme viime kesänä heille jättämämme Espoon meripelastajien lippiksen ja nyt saimme muistoksi paikallisen RNLI:n paidan.

David ja  virallinen paidan ojennuskuva
Muutama tunti vierähti turistessa ja sitten oli aika jättää Davidit omien hommien pariin ja lähdimme jatkamaan matkaa. Kävimme Finnlagganin raunioilla ja sitten veimme auton BB:lle ja kävelimme oman kylän Bowmoren tislaamoon ja meillä jäikin mukavasti aikaa tutkia vierailukeskusta ennen seuraavan tislaamokierroksen alkua. Tislaamossa oli tuotanto käynnissä ja pääsimme haistelemaan tuoksuja ja maistelemaan tuotoksia. Lattiamallastuksen jälkeen pääsimme käymään maltaiden kuivaamossa ja ohran jyviä löytyi sukista vielä illallakin. Tiedä vaikka kymmen vuoden jälkeen olisi erikoispullotus jossa meidänkin sukka-aromit on mukana..

Bowmoren tislaamo

"Haaveissa vainko oot mun..."

Bowmoren varstoa pääsee vain lasin läpi ihailemaan

Silmä lepää maiseman kauneudessa

Illalla nautimmekin Lochside hotellissa jälleen hyvän aterian ja Duffien baarin puolella muutaman "elämän veden" ja niin olikin Islayn saari tältä osin nähty. Aamulla oli aika valmistuatua kotimatkaan.

Lohcsidehotellissa illallisella
10.04.2010 Lauantaina ajoimme aamulla auton Port Ellenin satamaan jonne olimme sopineet vuokra-auton jättävämme. Lautalla loimme haikeat katseet niin Port Ellenin tislaamoon kuin satamaan.

Port Ellenin tislaamo joka suljettu 1986 ja toimii nyt vain mallastamona
Port Ellenin satama jää taakse
Lautalla tulimme yli Kennacraigin satamaan  josta bussilla siirryimme Glasgowhin ja sieltä vielä junalla Manchesteriin josta olimme varanneet Hiltonin lentokenttähotellin yöksi. Aamulla sitten lento Helsinkiin ja kotona tutkimme hankintojamme. Hieno reissu!!