7.4.2012

10. Kevät/ Spring 2012 Islay-Edinburgh-Glasgow

Maaliskuun lopussa palasimme takaisin Islayn saarelle.

Keskiviikkona 28.3.2012 lensimme Helsinki-Lontoo-Glasgow-Islay ja iltapäivällä olimme Islayn kentällä jonne olimme tilanneet taksin odottamaan ja hän vei meidät Bowmoreen Lochside hotelliin josta olimme varanneet huoneen. Saimme hotellista tilavan kolmen hengen huoneen jonne majoituimme ja menimme alakerran ravintolaan nauttimaan maukkaan ruuan.
Ardbegin tislaamo lentokoneesta katsottuna

Lagavulinin tislaamo lentokoneesta katsottuna

Laphroaigin tislaamo lentokoneesta katsottuna
Torstaina 29.3.2012 nautimme aamulla hotellilla erittäin hyvän aamupalan ja aamupäivällä lähdimme bussilla Port Askaigin satamaan tapaamaan RNLI:n meripelastusasemalle ystäviämme. Sovimme heidän kanssaan yksityiskohtia seuraavan päivän tilaisuuteen ja sitten palasimme takaisin Bowmoreen.

Perjantaina 30.3.2012 Meidät vihittiin Bowmoren maistraatissa.

Vihkiviskit Lochside hotellilla. Kuva Philip Gray
Lauantaina 31.3.2012 lähdimme aamupäivällä bussilla Port Ellenin kaupunkiin. Aurinko alkoi lupaavasti pilkistämään pilvien välistä ja Port Elleniin päästyämme aurinko paistoikin ajoittain varsin upeasti edellisen päivän pilviseen ja erittäin tuuliseen päivään verrattuna.
Laskuveden jälkeinen rannan taideteos

Port Ellenin rantakallioilla

Port Ellenin rantakalliot

Port Ellenin rannan kasvillisuutta

Matka jäänyt puolitiehen
Port Ellenin kirkko
Kävelimme pitkin Port Elleniin rantaa, kiersimme kallioilla katsomassa kuinka aurinko upeasti kimalteli meren aalloilla. Nautimme päivästä ja kelistä kierrellen Port Elleniä, piipahdimme myös paikallisessa kirkossa. Kävimme tutustumassa uuteen The Islay Hotellin baariin ja nautimme päiväkahvit siellä.
Illaksi palasimme bussilla takaisin Bowmoreen. Bussista näimme jälleen voimakkaan savun tulevan Bowmoren vastarannalta. Olimme jo aamupalalla kiinnittäneet huomion savuun ja nyt se oli huomattavasti voimakkaampi. Kuulimme että siellä on kulotus käynnissä. Hotellilla kävimme baarissa juttelemassa Philipin kanssa ja sitten lta menikin hotellilla syödessä ja katsoessa kun baarissa valmistauduttiin illan elävään musiikkiin.
Kulotusta Bowmoren vastarannalla

Lochside hotellin baari. Philip on nopeampi liikkeissään kuin kamera..
Sunnuntaina 1.4.2012 oli aika jättää Islay ja jatkaa matkaa. Taxi haki meidät aamulla hotellilta ja vei lauttarantaan josta menimme lautalla yli Kennacraigiin ja sieltä bussilla Glasgowhin. Olimme ennakkoon bussilippuja ostaessamme jälleen ihmetelleet paikallista hinnoittelua. Ostimme lipun Glasgowhin, pidimme tunnin tauon ja jatkoimme sen jälkeen toisella bussilla Edinburghiin. Näin lippu oli huomattavasti halvempi kuin jos olisimme menneet suoraan Edinburghiin ja lisäksi saimme jaloitella ja syödä välillä.

Edinburghista olimme varanneet Mercure hotellista (entinen Ramada Jarvis) superium huoneen, olihan matka vähän niin kuin häämatka. Huone oli tuplaten kalliimpi kuin normaali huone, mutta ei siinä ollut juuri muuta eroa kuin minimaalinen parveke ja kaksi pulloa vettä sekä internet yhteys. Huone oli todella pettymys vaikkakin näkymä Edinburghin linnaan oli hieno. Hetken huoneessa oltuamme kuului koputus ja meille tuotiin pullo shampanjaa talon puolesta. Se oli kyllä ihan mukava ele hotellilta.
Hotellin lahja
Maanantaina 2.4 kiertelimme ympäri Edinburghin kaupunkia. Ajoittain satoi, välillä oli kuivempaa. Aamupäivällä ohittaessamme Edinburghin puiston, oli vain osassa puistoa nurmikkoa. Työntekijät kyllä kovasti levittivät rullalla olevaa nurmikkoa ja iltapäivällä puisto jo komeilikin upeassa nurmikossa.

Kaupungilla oli mukava kierrellä koska ei ollut turistisesonki eikä ihmisiä ollut ruuhkaan asti. Lounaspaikkaa etsiessä oli kaupungilla paljon tyhjiä ravintoloita, mutta kun mieleisen löysi niin johan oli kaikki pöydät täynnä. Hämmästelimme kävellessä monenkin ravintolan täydellistä tyhjyyttä asiakkaista, vaikka lounasaika oli parhaimmillaan
Edinburghin kaupungin kujalta

Edinburghin puiston nurmikon asettelu
Tiistaina 3.4 päätimme että nyt on aika tutustua Edinburghin linnaan, koska emme olleet siellä aiemmin käyneet. Säätiedotus lupasi huonoa keliä ja toivoimmekin ettei linnassa ole kovasti ruuhkaa kelistä johtuen. Säätiedotus ei ollut väärässä, satoi lunta, räntää ja vettä vuorotellen ja tuuli oli kaataa kumoon korkealla linnan juurella. Mutta linna oli todellakin näkemisen arvoinen! Näyttelyitä oli paljon ja itse linnan rakennukset olivat mahtavia. Ehdottoman suositeltava käyntikohde, etenkin turistisesongin ulkopuolella.
Edinburghin linnasta sateinen maisema

Edinburghin linnan myymälään menossa, räntää sataa..
Keskiviikkona 4.4.2012 pakkasimme aamulla laukut ja kävelimme lumisateessa läheiselle juna-asemalle josta ostimme junaliput Glasgowhin. Junia meni 15-20min välein, joten kauaa ei tarvinnut odottaa kun seuraava juna lähti. Junassa oli hyvin tilaa ja matka sujui rattoisasti, enemmän näkemistä on junamatkalla kuin bussimatkalla Glasgown ja Edinburghin välillä.
Junamaisemaa Edinburghin ja Glasgown väliltä
Glasgowssa majoitumme Mercure hotelliin (entinen Ramada Jarvis) ja huone oli mukavampi kuin Edinburghissa, vaikka oli reilusti yli puolta halvempi.  Tavarat purettuamme lähdimme kaupungille kävelemään ja etsimään ruokapaikkaa. Pot Still viskibaarissa kävimme nauttimassa muutaman viskin teemalla "ennen maistamattomia".
Port Still baarin antimia
Torstaina 5.4.2012 nousimme paikallisbussiin ja ajoimme tunnin verran kaupungin läpi kohti Auchentoshanin tislaamoa. Seuraavaan tislaamokierrokseen (6 puntaa) olisi ollut tunti aikaa, mutta ehdottivat meille henkilökohtaista kierrosta (10 puntaa) joten ilman muuta valitsimme sen. Lähdimme kahdestaan kierrokselle, mutta hetken päästä saimme vielä yhden pariskunnan mukaan. Kierros oli mielenkiintoinen ja tislaamossa sai valokuvata kaikkialla muualla paitsi varastossa.
Auchentoshanin tislaamo
Tislaamolta lähettyämme päätimme ettemme lähde heti bussilla jatkamaan matkaa, vaan kävelimme ja tutustuimme lähikyliin. Muutama tunti vierähti kävellessä ja sitten nousimmekin bussiin ja ajoimme sillä Glasgowhin.

Perjantaina 6.4.2012 ostimme junalipun Stirlingin kaupunkiin, kohteenamme Stirlingin linna joka oli todellakin tutustumisen arvoinen. Useampi tunti meni kun kiertelimme aluetta. Linnaan oli mm. rakennettu keittiö vanhan ajan keittiötä mukaellen.
Stirlingin linna

Stirlingin linnan keittiössä

Stirlingin linnan keittiö
Linnaan tutustumisen jälkeen kiertelimme itse Stirlingin kylässä, viehättävä pieni kylä. Lounastimme Stirlingissä ja katselimme kaupungin kuhinaa ja iltapäivällä palasimme junalla takaisin Glasgowin. Oikein onnistunut päiväretki. Illalla olikin aika pakata tavaroita ja valmistautua kotiin lähtöön.

Lauantaina 7.4.2012 lensimme British Airwaysillä Glasgowsta Lontooseen ja sieltä Helsinkiin jossa olimme puolen yön aikaan. Unohtumaton matka!