28.12.2010

5. Joulu/Christmast 2010 Glasgow

Joululomaksi olimme varanneet lennot 22.12.2010 Hki-Lontoo-Glasgow, hotelliyön Glasgowsta sekä seuraavalle aamulle bussin Kennacragiin josta oli tarkoitus mennä lautalla yli Islayn saarelle.
Majoituksesi saarella olimme varanneet Bowmoren tislaamosta "mökin" eli mukavan huoneiston keittiöllä. Paluulennon olimme varanneet 27.12.2010 Islaylta  pikkukoneella Glasgowlle josta lento Lontooseen ja sieltä Helsinkiin.  Lennot oli British Airwaysin ja Heathrowin lumikaaos ennen lähtöpäivää teki mietteliääksi näinköhän matkasta tulee mitään.

Keskiviikkona olimme iltapäivällä kentällä ja mukava BA:n virkailija ilmoitti meille että Lontoosta on tullut rajaviranomaisilta määräys että ketään ei saa päästää Lontooseen jos jatkolento on peruttu. Heillä oli jo täysi määrä ihmisiä kentällä. Virkailija ilmoitti että ovat saaneet tiedon että kaikki brittien sisäiset lennot ovat peruttu, mutta meillä kävi tuuri. Lontoosta piti lentää tuona päivänä 8 lentoa Glasgowhin, mutta 7 ensimmäistä oli peruttu ja meidän olikin vielä voimassa, joten pääsimme lippuinemme kentälle odottamaan koneen lähtöä. Koska edellisenä iltana oli jo tullut tieto että brittien sisäiset lennot ovat peruttu, peruimme lennon Islay-Lontoo, tislaamon huonevarauksen sekä auton jonka olimme varanneet
Islay Carhirestä. Scott autovuokraamosta kuittasi peruutukseemme että hyvä niin, tiet ovat niin karmeassa kunnossa, että hyvä ettette tule koko saarelle.

Helsingistä pääsimme lähtemään puolen tunnin myöhästymisellä Lontooseen ja sieltä ajoissa Glasgowhin jossa olimme illalla myöhään. Kysyimme mukavalta Ramada Jarvis hotellin respan kaverilta tietäisikö mistä saataisiin hyvä hotelli tuleviksi neljäksi yöksi kun heidän hotelli menisi jouluksi kiinni. Hän sanoi että on tuttuja hotelleissa ja lupasi etsiä joka on joulunpyhät auki. Hän sitten varasikin meille huoneen Jurys Inn hotellista.

23.12.2010 kävimme aamulla vähän kävelemässä Glasgown kaupungilla ja sitten vaihdoimme Jurys Inn hotelliin. Saimme mukavan huoneen 11:sta kerroksesta hienolla näköalalla yli Clyde joen.

Näköala hotellista Clyde joelle

Hoteliin majoittumisen jälkeen kävimme vähän kiertelemässä kaupungilla, kävimme mm. muutamassa Kiltti kaupassa tutkailemassa eri vaihtoehtoja, koska Kiltin osto oli kovasti suunnitelmissa.

Jouluaattona 24.12.2010 päätimme lähteä etsimään Islay Inn ravintolan kaupungin toiselta laidalta, vähän kuin "lohdutukseksi" kun ei saarelle päästy. Mukava pubi, siellä söimme "jouluaterian" eli makkaraa muusilla ja toiselle lammasta keitetyillä perunoilla. Hyvää oli! Ja eipähän ainakaan tullut jouluruokaähkyä..

Jouluateria

Ruuan jälkeen kävelimme läheisessä puistossa ja nappailimme muutaman kuvan

Kuvaaminen oli haastavaa koska ilma oli todella kylmä. Vaikka oli "vain" 6 astetta pakkasta, niin tuntui huomattavasti kylmemmältä kuin Suomessa. Sama talvitakki sekä talvikengät joilla oli koko alkutalvi pärjätty Espoossa, tuntuivat nyt kylmiltä. Eli tuli kyllä vahvistus huhulle että Briteissä on paljon kylmempää kuin Suomessa vaikka pakkanen olisi samoissa eikä olisi tuulen viimaa mukana.

Illalla lähdimme vielä hotellilta kuvaamaan jouluvaloja ja löysimmekin torilta sirkusmeiningin ja livebändinä oli Beatles coverband joka veti tosi hyvän keikan. Teltasta sai lämmintä viiniä (ei ihan glögiä, mutta lähes yhtä hyvää) ja meno oli mukavaa. Vaikkei niin Beatles musiikin ystävä ole, niin tutut kappaleet sai kyllä notkumaan mukana ja fiilis oli hyvä. Olipahan erilainen Jouluaaton vietto!

Jouluvaloja kaupungilla

Sirkushuveja torilla

"Beatlesin keikalla"

Joulupäivä 25.12.2010 oli erittäin hiljainen, Glasgow oli totaalisesti "kiinni". Kävelytiet oli umpijäässä ja kävely oli varsinaista liukastelua. Onneksi kaupungilla ei ollut autoja eikä muutakaan liikennettä ja pystyi kävelemään ajoradalla joka ei ollut niin jäässä. Kävelimme etsimään kaupungin laidalta paloaseman, mutta siellä ei näkynyt liikettä, joten tutustuminen jäi vain ulkopuolelta katsomiseksi. Kaupungilta yritimme etsiä ruokapaikkaa ja lopulta totesimme että hotellimme aulabaari sekä yksi pubi olivat puolestapäivästä auki ja niistä sai ruokaa klo: 16:00 asti, ja se oli siinä. Päivästä tulikin todella rento päikkärein ja pitkin yöunin..

Vaikka paloasemalla ei näkynyt liikettä, niin kaupungilla oli pojat keikalla.
Kuvasta näkee myös peilikirkkaan jalkakäytävän ja kaupungin autiuden.

Tapaninpäivänä 26.12.2010 kaupat taas aukenivat ja kaupunki heräsi alennusmyyntien myötä eloon. Tarkoitus oli mennä käymään Edinburghissa, mutta ystävällinen rautatieaseman virkailija kertoi että keliolosuhteista johtuen yhtään junaa ei lähde Edinburghiin, kaikki peruttu. Kyseli mistä me olemme ja kuultuaan että olemme Suomesta, kehui hän Suomea kuinka meillä junat pelaa aina talvella niin hienosti. Netistä olimme toki lukeneet VR:n ongelmista Joulun aikaan, mutta emme voineet tuhota toisen kuvaa uljaasta suomalaisesta junameiningistä jota talvi ja pakkanen ei hätkäytä. Olihan BBC jo hehkuttanut briteille kuinka Suomessa lentokenttä toimii talvella hienosti vaikka Heathrow halvaantui lumeen..

Päivästä tulikin sitten jälleen kaupunki päivä. Kävimme metrolla ajamassa vähän kauemmaksi keskikaupungista, mutta eipä siinä paljon lisää nähnyt. Iltapäivällä takaisin keskustaan tullessamme oli jo kilttikauppakin auennut ja pääsimme vihdoin kiltin ostoon. Ensin toki pyörähdimme Pot Still pubissa ottamassa yhdet rohkaisevat. Sitten Kilttejä vertaamaan ja valitsimme lopulta "Isle of Skye" tartanin, eli kiltin kangas on lilan värinen. Jouduimme maksamaan kankaasta 25 puntaa lisää, koska myyjä joutuu kuulema maksamaan saarelle sen verran lisää kankaan käytöstä. Ostimme koko kiltti paketin, eli kiltti, takki, liivi, kengät, puukko, sukat. Paketin pitäisi tulla postitse puolentoista kuukauden päästä. Eli samalla sinetöitiin ensi kesän kesäloma, se on Skyen saarelle Skotlantiin!!

Kun 40v synttärisankari oli saanut Kilttinsä, oli aika mennä syömään hyvin ja vielä pikaiselle kierrokselle Pot Still baariin. Synttärit oli alunperin tarkoitus viettää Islaylla, mutta keliolosuhteet muuttivat suunnitelmat ja ihan mukava synttäripäivä tuli sitten Glasgowssakin.

27.12.2010 Lähdimmekin sitten kohti kotia. Glasgown lento lähti ajallaan, Lontoon puolisen tuntia myöhässä ja kotona olimme illalla 23:00. Nyt on sitten kaikki neljä vuoden aikaa nähty Skotlannissa. Reissu oli onnistunut, mutta kun lentää Glasgown kaupunkiin ja viettää 5 yötä siellä ja lentää takaisin, niin kyllä jäi sellainen tunne että tältä reissulta jäi Skotlanti näkemättä. Kun ei pääse ihailemaan edes junasta tai bussista luontoa, niin ei se kaupunki sitä samaa fiilistä tuo. Positiivisesti kuitenkin mietittävä että lentojen peruutusuhasta huolimatta matkaan päästiin ja loma oli todellakin joulustressitön ja paljon tuli levättyä ja nukuttua. Kuten jo todettu, erilainen joulu ja erilainen matka kaiken kaikkiaan. Ensi kerralla olemmekin sitten perinteisemmissä Skotlannin maisemissa!