10.5.2017

19. Kevät/ Spring 2017 Glasgow- Pitlochry- Campbeltown- Islay- Glasgow

Keväinen matkakohde alkoi ylämailta, sieltä Campbeltowniin,  jonka jälkeen viikko Islaylla.

Kun kevään matkaa aloimme vuodenvaihteen jälkeen suunnittelemaan, oli enää vain yksi viikko vapaana Islaylla Bowmoren tislaamon pienemmistä mökeistä. Eli ensin varasimme sen ja sitten aloimme miettimään muita kohteita ja tarkentamaan loman ajankohtaa. Tuntuu että vuosi vuodelta mökit pitää varata aikaisemmin jos Islaylle haluaa matkustaa..

Maanantaina 24.4.2017 lensimme aamukoneella Helsingistä Lontooseen ja sieltä oli jatkolento Glasgowhin. Lento oli hieman myöhässä, mutta Glasgowssa olimme kolmen aikaan iltapäivällä ja hotellin olimme jälleen varanneet Premier Inn Buchanan  hotellista. Hinta, sijainti ja hyvät sängyt vetävät puoleensa vaikka muuten tylsä laatikkohotelli onkin.
Helsinki- Lontoo lennon ruoka

Kierreltiin sitten vähän kauppoja ja menimme käymään  Bon Accord pubissa, ehdoton paikka kaikille mallasviskien ystäville. Siellä on myös maittavaa ruokaa, ehdoton suositus myös sen suhteen. Ei ihan Glasgown ydinkeskustassa, mutta sopivan kävelymatkan päässä.  Tiistaina 25.4 aamusta katseltiin säätiedotuksesta kun ”jääilmaa” vyörysi pohjoisesta Skotlantiin. Oikein mainitsivat erikoiskylmästä pohjoistuulesta ja kuvista näkyi kuinka ylämailla oli tullut lunta. Myös Islayn lautat oli peruttu tuulen takia. Onneksi meillä oli edessä junamatka, liput oli ostettu jo ennalta Glasgowsta Pitlochryn kylään ylämaille. Matka kesti parisen tuntia, välillä tuli pari sadekuuroa, mutta perille kun saavuttiin puolen päivän aikaan oli tauko sateessa.
Pitlochryn juna-asemalla
Kylä on pieni turistikylä ylämaiden keskellä, mainosten mukaan jo 100v turistien kohteena. Huone oltiin varattu kolmeksi yöksi Rosehill majatalosta, pieni guesthouse jossa oli 7 huonetta. Paikka oli ihan pääkadun varrella, lyhyt kävelymatka junalta. Huone on pieni, mutta kaikki tarvittava löytyi, vessakin ilman kokolattiamattoa ja suihkun ja lavuaarin hanoissa sekoittajat (eli ei kylmä- ja kuumahana erikseen). Käytiin syömässä ja käveltiin sitten kyllä olevaan Blair Athol tislaamoon joka on yksi Skotlannin vanhimpia tislaamoja. Olemme joskus liittyneet "Friends of the classic malts"  viskiklubiin ja sen jäsenkirjaa näyttämällä päästiin ilmaiseksi kierrokselle, muuten maksoi 7,5 puntaa (9eur).

Blair Athol tislaamon vierailukeskus
Blair Ahtolin tislaamo ja oppaamme
Kierros oli mielenkiintoinen, meidän lisäksi oli 2 pariskuntaa ja vetäjänä mukava vanhempi herra. Hän oli alansa tunteva ja paljon mielenkiintoista tarinaa tuli vaikka välillä eksyi vähän historiaan joka liittyi sukupolvien väliseen eroon, eikä niinkään tislaamoon ja sen tuotteisiin. Diageo omistaa tämänkin tislaamon ja heidän politiikan mukaa missään ei saanut valokuvata ja puhelimetkin piti laittaa pois päältä räjähdysvaaran takia.

Tislaamokierroksen jälkeen käytiin vähän kylällä kävelemässä ja sitten lähdettiin kylän alapuolella kulkevan joen rantaa kävelemään. Siellä oli iso pato Pitlochry-dam-and-fish-ladder joka nimensä mukaan oli kalojen kulkureitti kun ne nousevat ylös Tummel jokea kutemaan. Ei nähty yhtään kaloja, mutta muuten oli aivan upeat maisemat.
Padolla
Keskiviikkona 26.4 oli aikaisin aamulla katoilla hieman lunta ja lämpötila nollassa. Mutta aamun noustua ilma lämpeni. Päivän teemana oli kävely Edradourin tislaamolle joka on Skotlannin pienin perinteinen tislaamo. Skotlantiin on toki tullut uusia pieniä mikrotislaamoja, mutta Edradour mainostaa nimenomaan olevansa pienin perinteinen tislaamo.
Matkalla Pitlocrysta Edradoutin tislaamolle
Turisti-infosta olimme tarkistaneet reitin ja metsässä oli ihan hyvät opasteet. Aika raskasta ylämäkeä oli polku, mutta edestä ohikiitävä iso valkohäntäpeura ja valtava lintulaulukonsertti antoivat puhtia kiipeämiseen. Metsässä nähtiin myös hieno vesiputous. Metsäosuuden jälkeen matka jatkui pellon laitaa ja maisemat oli mahtavat kun vuoret näkyivät taustalla. Ja lopulta pusikkoa alas ja alhaalla aukeni eteen tislaamorakennukset ja kokonaisuus oli kyllä aivan upea. Matka kävellen kesti n.45 min.
Tislaamon pihaa kukkaloistossa
Meillä kävi tuuri, kierros oli alkamassa vartin yli kymmenen, eli parin minuutin päästä ja meidän lisäksi oli taas vain kaksi pariskuntaa, eli pienellä porukalla lähdettiin matkaan. Opas oli mukava nainen joka puhui selkeää englantia. Kierros alkoi maistiaisilla, sitten katsoimme lyhyen videon joka kertoi tislaamosta ja tämän jälkeen lähdimme kierrokselle. Valokuvata sai missä vain. Mukava tunti siinä vierähti ja aina on ihana käydä tynnyrivarastolla ja nauttia sen tuoksusta ja tunnelmasta.
Tislaamokierroksella
Kierroksen jälkeen jäätiin istumaan tislaamon baariin. Siellä oli erittäin hyvä valikoima viskejä joita ei oltu ennen maistettu ja muutama siinä sitten maistettiin. Suurin osa ajasta oltiin ainoita asiakkaita ja katseltiin kun uudet kierrokset lähti ja niissä oli huomattavasti enemmän porukkaa kuin meidän aamun ensimmäisellä kierroksella. Opas kertoikin että ensimmäisellä kierroksella näkee paljon enemmän kun moni asia tehdään aamusta ja iltapäiväkierroksella niitä ei enää näe.
Tislaamon baaritiskistä osa
Matkalla takaisin Pitlohryyn, viimeinen kuva keskustasta
Yhden aikaan lähdettiin kävelemään takaisin, nyt eri reittiä. Tämä reitti oli viitoitettu kylää kohti, eli tätä reittiä meidän majatalon emäntä varoitti että eksytään jos lähdetään sitä pitkin sillä viitat näytti vain kylään päin, eli toisinpäin tullessa ei olisi ollut tislaamokylttejä polkujen haarautuessa. Matka oli pääosin alamäkeä ja peltoaukeaman jälkeen päästiin metsäosuuteen. Matka oli lyhyempi kuin mennessä ja sujui sukkelaan. Hieno sateeton keli jatkui vielä koko illan.

Torstaina 27.4 lähdettiin aamulla paikallisbussilla läheiseen Aberfeldyn tislaamoon. Ensin yhdellä pikkubussilla kymmenisen minuuttia, sitten tienposkeen odottamaan vaihtobussia ja sillä sitten vielä toisella bussilla puolisen tuntia. Matka oli läpi peltojen ja pieniä karitsoja oli todella paljon. On siinä oma etunsa kun on vuokra-auto, mutta korkeammalta bussin ikkunasta näkee kyllä tosi hyvin.
Aberfeldyn tislaamolla
Tislaamossa valittiin vähän monipuolisempi kierros. Eli perustislaamokierrokseen lisäksi varastokierros ja yhdestä tynnyristä maistiainen, sekä lisäksi viiden juoman tastingin kierroksen lopuksi. Tämä kierros maksoi 27 puntaa (32eur).

No innokkaina odottamaan että mitä tuleman pitää niin kassalla meille iskettiin tabletit käteen ja neuvottiin miten meidän museossa pitää niitä käyttää, mutta ensiksi meidät ohjattiin elokuvateatteriin katsomaan lyhyttä videota tislaamosta. Video sisälsi tislaamon historian lisäksi henkilöhaastatteluaja, rehellisesti on myönnettävä ettei siihen oikein jaksanut keskittyä. Videon loputtua aukesi takaa ovi takaamme ja siitä sitten mentiin parin huoneen kokoiseen museoon. Ihan hienoja huonekaluja ja muuta ja aina kun näki jotain mielenkiintoista joka vieressä oli merkki, piti tabletilla osoittaa sitä ja sitten tablettiin tuli englanninkielinen sepostus asiasta. No meidän mielestä tämä ei ole se juttu miksi tulla tislaamoon, saman voisi tehdä kotoa omalla tietokoneella. Pettymys! Ja vaikka huone hieno olikin, ei meillä siellä montaa minuuttia mennyt.

Tislaamokierrokselle lähti meidän lisäksi kaksi pariskuntaa. Nuori nainen joka kierrätti meitä oli ihan ok, asiansa tunteva. Tislaamolla oli tuotanto käynnissä, mutta sisällä ei saanut kuvata ja tupakkapaikkakin oli parkkipaikan perukoilla, räjähdysvaaran takia.. Kierroksen jälkeen oli vuorossa varastokierros ja nyt saimme luvan valokuvaukseen. No selitys kuvauslupaankin selveni, varasto oli täysi tyhjiä tynnyreitä. Täytetyt tynnyrit varastoidaan muualla ja turisteja kierrätetään katsomassa heitä varten rakennettua varastoa, ei ollut kellarintuoksua eikä muutakaan tunnelmaa. Tämän "varastokierroksen" jälkeen muut mukana olleet poistuivat ja kierros jatkui meidän osalta siitä varasto-osuudesta josta olimme maksaneet. Jäimme siis varastoon ja sitten ainoasta tynnyristä missä oli viskiä niin opas otti meille maistiaiset ja sanoi että voimme mennä sisälle juomaan koska siellä on lämpöisempi. Olipa varsinainen varastotasting kun sieltä saatiin lasi käteen ja sitten lasin kanssa takaisin sisään vierailukeskukseen. Siellä oli meille katettu oma pöytä jossa oli 5 heidän juomaa ja tiedot niistä. Opas tuli kertomaan meille juomista ja jäimme sitten maistelemaan juomiamme.

Söimme vielä lounas tislaamossa ja käveltiin sitten läheiseen Aberfeldyn kylään, matka ei ollut kuin kymmenisen minuuttia. Perille pääsyämme alkoi satamaan, mutta nopeita kuuroja jotka ei kastelleet. Kylä oli pian katsottu ja kolmen jälkeen hypättiin bussiin ja vaihtobussin kautta takas kotikylään. Aurinko paistoi ja lämpöä oli +11 eli keli oli mitä ihanin ja käytiin vielä padolla kävelemässä ja nautittiin nyt vihdoin siitä oikeasta keväästä joka oli antanut odottaa itseään. Upea ilta!
Padolla iltakävelyllä
Perjantaina 28.4 oli matkapäivä. Aamulla lähdimme junalla kohti Glasgowta. Puolenpäivä jälkeen oltiin perillä ja vietiin matkalaukut juna-aseman säilytykseen. Käveltiin kaupungilla, käytiin lounaalla ja kolmen jälkeen hypättiin taas junaan ja ajettiin länsirannikolle Ardrossanin kylään odottamaan iltalauttaa. Ottivat ilmaiseksi meidän matkalaukut säilöön lautan lipunmyyntitoimiston tiskin taakse ja käytiin vähän kävelemässä Ardrossanin kylällä. Lautta lähti vajaa seitsemän ja sisämaan elon jälkeen oli ihanaa olla taas raikkaassa meri-ilmassa. Keli oli suht tyyni ja mukavasti meni reilu 2,5h merimatka. Perillä Campbeltownissa oltiin puoli kymmenen aikaan illalla. Huone oltiin varattu Westbankhouse bb:stä. Vartin kävelymatka ja oltiin perillä bb:ssä jossa meitä odotti tilava huone josta löytyi kaikki tarpeellinen tulevaan kolmen yön pysähdykseen. Huone maksoi 70 puntaa (84eur yö) sisältäen tukevan aamiaisen.

Lauantaiksi 29.4 olimme ennalta varanneet tislaamokierrokset Springbankin sekä Glen Scotian tislaamoille. Campbeltown on pieni kylä meren äärellä, oltiin siellä käymässä 2013 eli tuttu paikka. Aamulla kävelimme merenrantaan meripelastusasemalle. Tavattiin eläkkeellä oleva meripelastaja joka näytti meille sekä heidän alusta sisältä, että asemalla olevaa kumivenettä ja muutakin heidän kalustoaan.  Kuulimme että isolla aluksella ajavat yli tunnin niemenkärjen taakse ja kulutus on yli 500 litraa tunnissa polttoainetta. Trailerilla kun vetävät kumpparin niin ovat samassa paikassa vartissa. Toki kumpparilla on omat rajoitteet pelastustehtävissä. Mukava herra ja hänen kanssaan aika vierähti huomaamatta tarinoita kuunnellessa.
Campbeltownin RNLI pelastusalus
RNLI pelastusasemaan tutustumassa
Olimme varanneet Glen Scotia tislaamolle kierroksen klo: 10:30. Tislaamo oli pieni, vähän kylän sivulla ja viimeksi kun käytiin Cambetownissa siellä ei ollut vierailukeskusta eikä siellä päässyt käymään. Oltiin ajoissa paikalla ja mukava mies tiskin takaa alkoi juttelemaan meidän kanssa ja heti löytyi yhteinen sävel. Kerettiin juttelemaan siinä puolisen tuntia kun odotettiin tuleeko muita samalle kierrokselle, ja kun ei tullut ja lähdettiin sitten kolmestaan matkaan. Opas iski sitten vierailukeskuksen oveen lapun että on kierroksella ja kauppa on tunnin kiinni.
Glen Scotia tislaamo
Glen Scotia tislaamolla
Kierros oli tosi mukava, paljon naurettiin ja hän sanoikin että ollaan helppoja vieraita hänelle kun meillä on perustieto niin hyvin hallussa niin voidaan höpistä paljon muutakin. Toki asiaa kertoi paljon, myös heidän tislaamon lisäksi Cambeltownin muiden tislaamojen ja kaupungin viskihistoriasta. Tislaamon kaikkia muita toimintoja hoiti vain yksi mies joka oli myös huippuhyvä tyyppi. Hänenkin kanssaan juututtiin juttelemaan. Kierroksen lopuksi istuttiin oppaan kanssa  vierailukeskuksessa ja hän tarjoili meille kierrokseen kuuluvan juoman. Tämä oli ehdottomasti yksi parhaita tislaamokokemuksia!
Glen Scotia tislaamon vierailukeskus
Seuraava tislaamokierros oli Springbankin tislaamolla kahdelta, eli kerettiin hyvin käydä lounaalla. Molemmat kierrokset oli varattu samalle päivälle koska tislaamot olivat sunnuntaina kiinni. Springbankin tislaamon portilla oli meidän lisäksi 7 muuta odottamassa oppaan tuloa. Nyt meillä oli erittäin asiantunteva ja mukava opas joka oli varsinainen showmies. Hän otti tanssiaskelia kävellessä ja piti showta päällä koko kierroksen, oikein mukava tyyppi ja hoiti hommansa hienosti ja häntä oli ilo seurata.
Springbankin tislaamolla
Tislaamo on suurin työllistäjä Campbeltownin kylässä (jos ei lasketa kuntaa mukaan työllistäjänä) ja heillä on mainoslauseena se että kaikki tehdään niin kuin ennenvanhaan, eli ei tietokoneita yms. Opas kertoi meille mm. miten seuraavat missä siilossa on ohraa ja missä ei. Kuvassa oppaan takana näkyy liitutaulu johon merkitsevät lukemat ja siitä sitten tietävät missä mennään kymmenen siilon kanssa. Vastaava vanhanaikaista toimintaa nähtiin paljon muuallakin tislaamossa. Nyt saatiin kuvata kaikkialla ja piha-alueellakin sai tupakoida, tämä oli taas niitä tislaamoja jotka ei räjähdä Tosin tislaamo ei ollut tuotannossa kun oli viikonloppu, mutta varastossa oli toki aitoa tavaraa ja silti siellä sai kuvata..
Springbankin opas kertoo liitutaulun merkityksestä
Springbankin varastolla
Samaan kierrokseen kuului myös pikainen kierros Glengylen tislaamossa. Glengylen tislaamo tekee vain pieniä määriä ja viimeksi heillä oli ollut tuotantoa joulukuussa, eli hyvinkin tuoksutonta ja aution oloista tislaamoa kävimme katsomassa. Glengyle tekee Kilkerran nimistä viskiä ja heidän etiketissä on kuva jossa näkyy kirkontorni kaltereiden takaa. Opas pysäytti meidät kävelymatkalla ja näytti kohtaa josta tämä kuva on aikanaan tehty. Hyvin tunnisti kyllä maiseman.
Glengylen tislaamolla
Kilkerran etiketti sekä maisema josta kuva tehty
Erittäin hyvä kierros jälleen! Kierroksen jälkeen mentiin heidän kauppaan ja siellä oli kahden juoman maistiaiset. Ja saimme kahdet pikkupullot muistoksi. Oli niin hyvä fiilis että ostettiin meille pullo jonka täyttivät kaupassa olevasta tynnyristä. Ilta oli kaunis, kirsikkapuut kukki ja aurinko paistoi, keli oli mitä hienoin iltakävelyllä.
Kirsikkapuut kukkii
Sunnuntaina meillä oli ”vapaapäivä” kaikki tislaamot oli kiinni ja muutenkin kaikki oli kiinni, vain ruokakaupat ja baarit auki. Tiedettiin jo matkoja varatessa että tällainen "välipäivä" tulee, mutta ei ollut mahdollisuutta lähteä Islaylle aikaisemmin ja kun lauantain tislaamokäynnit haluttiin, niin pakollinen lomapäivä tuli tähän väliin. Teemana olikin viettää päivä kävellen ja leväten, oikea virallinen lomapäivä! Ja niinhän se päivä meni leppoisissa merkeissä ulkoillen.
Katumaisemaa kaupungin laidalta
Ardshiel hotellin baaritiski
Kävimme päivällisellä Ardshiel hotellissa siellä on myös uskomattoman hieno valikoima mallasviskejä baarissa. Käyntimme aikana heillä oli yli 1200 eri pullotetta myynnissä ja ruokakin oli paikassa hyvää.

Maanantaina 1.5 lähdettiin Campbeltownista aamubussilla kohti lauttasatamaa josta Islayn lautta lähti. Tämä oli meidän 12:sta kerta kun Islayn saarelle matkasimme. Bussimatka kesti vajaan tunnin ja matkalla nähtiin loman ensimmäiset ylämaankarjat,  ylämailla ollessa ei nähty ensimmäistäkään. Lautta oli jo satamassa kun tultiin ja päästiin suoraan alukseen. Keli oli mitä parhain merimatkaan, tyyni keli ja laiva meni tasaisesti.

Finlaggan satamassa
Lauttamatka kesti 2,5 tuntia ja perillä oltiin puolenpäivän aikaan. Paikallisbussilla ajoimme sitten Bowmoreen. Huoneiston olimme varanneet Bowmoren tislaamon asunnoista. Meillä oli Mashman niminen huoneisto jossa alakerrassa tilava olohuone sekä keittiö ja pikku vessa, yläkerrassa makuuhuone sekä kylpyhuone jossa suihku.
Bowmoren tislaamolla Mashman huoneisto

Mashman huoneisto
Makuuhuoneen ikkunasta ilta-aurinko
Meidän huoneisto oli Bowmoren tislaamon porttien sisäpuolella ja yläkerran ikkunoista oli hieno näköala auringon laskiessa tislaamon taakse. Nyt kun tislaamon mökkejä hoidetaan Harbour Inn hotellin kautta niin muutoksia on tullut aikaisempaan. Ennen on aina kuulunut kämpän vuokraan että päästään ilmaiselle tislaamokierrokselle. Nyt tarjosivat meille alennetun sisäänpääsyn 5,6 puntaa kun normaalisti on 7 puntaa.. Ihan periaatteesta jätettiin tislaamokierros tekemättä. Ja aina ennen on ollut pullo 12 vuotiasta Bowmore viskiä pöydällä tervetuloatoivotusten kanssa, siitäkin olivat luopuneet..

Viisi päivää asuttiin Bowmoren mökissä ja aika meni tosi mukavasti. Vuokra-auto meille tuotiin heti tiistaiaamuna sovitusti Islaycarhire autovuokraamosta, Scotilta olimme aina aiemminkin auton vuokranneet. Ajelimme rauhallisesti nauttien ilmapiiristä ja maisemista. Portnahavenin kylässä näimme hylkeitä, kuten aina. Kylä on lahdenpoukaman ympärillä oleva talorykelmä, vastapäätä saarella upea majakka. Hylkeet ovat ympäri vuoden lahdenpohjukassa, varma bongauspaikka.
Portnahavenin kylä
Portnahavenin hylkeet
Aamulenkillä Bowmoren tislaamon takana
Aamuisin oli mukava käydä ihailemassa maisemia joko Bowmoren satamassa tai kävellä tislaamon yläpuolelle josta näki hyvin vastarannalle. Aamut olivat mukavan raikkaita ja nyt myös sateettomia
Tislaamoja kiertämässä
Kilchomanin tislaamo
Laphroagin tislaamolla
Keskiviikkona oli vuorossa tislaamokierroksia. Oltiin varattu 10:30 Laphroagin tislaamolle kierros. . Tislaamokierroksella oli meidän lisäksi 7 henkeä, eli ihan hyvä määrä kierrokselle. Nyt olivat muuttaneet toimintatapaa niin että kierrokselle lähdettäessä kaikki sai 3 polettia ja niitä vastaan sai maistiaiset kierroksen lopuksi. Heillä oli myös pikkupulloihin laitettu maistiaisia muistakin kuin perusjuomista, joten kuskikin sai maistiaisen mukaansa.
Ardnahoen tislaamon rakennustyömaa
Bunnahabhainin tislaamolla
Torstaina meillä oli sovittu tapaaminen Bunnahabhainin tislaamopäällikön Andrewin kanssa, mutta ennen sitä olimme varanneet meille tislaamokierroksen. Tie joka tislaamolle on erityisen mutkikas ja täynnä mäkiä. Tislaamokierros alkoikin sillä että olette selviytyneet ensimmäisestä etapista, eli matkasta tänne. Meidän lisäksi kierroksella oli vain pari herraa, eli tosi mukavan pieni porukka oli liikkeellä. Davie veti tosi hyvän kierroksen, kertoili paljon mielenkiintoisia juttuja muutenkin kuin vain heidän tislaamosta ja kaikkialla sai kuvata. Matkalla tislaamolle katsottiin myös uuden Ardnahoen tislaamon työmaata, hyvää vauhtia näytti työt etenevän siinä.
Saligo Bayn rannalla kävelemässä

Kartisoita tiellä
Meille osui kyllä todella hyvät ilmat koko viikoksi, käytiin ajelemassa ympäri saarta ja nautittiin maisemista. Saligo Bay on upea ranta saaren länsirannikolla, siellä on aina ihana kuunnella meren ääntä kun Atlantin aallot kaatuvat rantaan.
Perjantain aamuaurinko Bowmoren satamassa
Perjantai aamuna ennen kuutta oli taas satamassa kaunis auringonnousu ja nyt ei ollut pilviä edessä, niin sai tosiaan nauttia viimeistä aamusta Bowmoren kylässä. Oli aika laittaa tavarat kasaan ja muuttaa kahdeksi yöksi Ballygrant Inn majataloon. Huone olikin ihan toimiva ja paikka rauhallinen. Ruoka paikassa oli hyvää, viskibaari aivan loistelias ja bonuksena oli vielä kaksi mukavaa koiraa jotka ottivat iloisena vieraat vastaan. Olivat vielä oppineet jymäyttämään turisteja niin että ulkona terassilla istuessa huomasi pomppivansa heittämässä koirille palloa tämän tästä..
Ballygrant Inn majapaikka
Ylhäällä aamiainen, alakuvassa vasemmalla iltaruoka ja oikealla curry illallisen alkupala
Ballygrantin koirat
Kävimme muutaman kerran myös RNLI:n meripelastusasemalla tapaamassa Davidia, mukava oli istua ja kuulla aseman uusia kuulumisia. Port Askaigin satamaan mennessä on alamäessä mahtavat maisemat vastapäiselle Juran saarelle.

Port Askaigin maisemaa
Islayn RNLI meripelastusalus
Kävimme yhtenä aamuna Laphroagin turvepellolla nostamassa turvetta perinteisellä menetelmällä. Meitä oli 6:den hengen porukka ja opas. Pikkubussilla siirryimme tislaamolta pellolla ja opas kertoi samalla meille turpeen noston historiaa sekä nykypäivää. Pelolla oli ruotsalaisen yliopiston tutkimuspaikka jossa olivat nyt 6,5:ssä metrin syvyydessä kaivauksissa. Tutkivat turpeen historiaa ja mitä kaikkea sieltä löytyy, olivat nyt tutkimuksissa n.6000 vuotta ajassa taaksepäin. Mielenkiintoisia tarinoita ja sen jälkeen oli aika nostaa turvetta pellosta. Opas näytti ensin ja sitten jokainen sai vuorollaan kokeilla. Ja nostelun jälkeen opas kaivoi repustaan pullon heidän viskiä ja tarjosi dramit kaikille, kuskeille oli jälleen pikkupullo jonka saivat ottaa mukaansa. Edullinen ja kiva kokemus, kelikin oli täysin meidän puolella.
Laphroagin turvepellolla
Pyörähdettiin vielä Bruichladdisin tislaamolla ja siellä pullotettiin oma pullo matkamuistoksi. Tislaamokierrosta ei nyt tehty kun viimeksi saatiin niin upea yksityiskierros.
Bruichaladdisin tislaamolla
Bruikan oman pullon täyttö
Maisemat Islayn saarella on niin upeita. Port Ellenin majakka hohtaa valkoisena turkoosia merenväriä vastaan, pelloilla nauttivat elämästään ylämaankarjat ja aamulla aikaisin näkee usein upeita auringonnousuja. Kuvia olisi vaikka kuinka saaren luonnosta ja maisemista
Port Ellenin majakka

Ylämaankarjaa

Auringonnousu Ballygrant Innin pihalta katsottuna

Järven rannalla kävelyllä

Port Ellenistä lähdössä

Sunnuntaina 7.5 aamiaisen jälkeen lähdettiin aamulautalla kohti Glasgowta. Mantereelta jatkoimme matkaa bussilla ja neljän aikaan iltapäivällä olimme perillä. Hotelli oltiin varattu samasta laatikkohotellista missä oltiin tullessa ja sinne sitten. Ilta vierähtikin nopeasti kun käytiin syömässä ja katsomassa viskettä Bon Accord viskibaarissa.
Glasgown kasvitieteellinen puutarha
Maanantaina käveltiin Glasgowssa paikoissa joissa emme olleet ennen käyneet. Käveltiin läpi Kasvitieteellisen puutarhan ja kukkaloisteen värit olivat upeat! Käveltiin ympäriinsä koko päivä ja ihailtiin sitä kuinka kevät oli saapunut lomamme aikana ja luonto muuttunut täysin vihreäksi.

Tiistaina lähdimme iltapäiväkoneella kohti Lontoota ja sieltä Helsinkiin. Kotimatka meni mukavasti ja ennen puoltayötä olimme sitten laukkuinemme Suomessa.
Herkkuja BA:n koneessa
Loma oli erittäin onnistunut, riittävän pitkä että ehti kunnolla lomatunnelmaan ja säät olivat mitä parhaat, eli ihan kympin loma! Jotain pientä matkamuistoa oli matkalaukkuunkin eksynyt..
Matkamuistot

1. Hienoja kuvia, näyttää oikein antoisalta matkalta! Kiva nähdä että Ballygrant on veilä voimissaan. Kateeksi käy... t. Antti

1. Kiitos Antti, oli kaiken puolin antoisa matka. Mikä parasta Ballygrantissa järkevät hinnat.