10.10.2016

18. Syksy/ Autum 2016 Glasgow pikavisiitti

Syysloman pikavisiitin kohteena Glasgow

Keskiviikkona 05.10.2016 lensimme iltapäivällä viiden koneella Lontoon kautta Glasgowhin. Kävimme Helsinki-Vantaalla syömässä "Almost home"-loungessa ja sitten saimme vielä koneessa ruuan. Vaihtoehtona BA:n lennolla oli kanaa tai pastaa, otimme eri ruuat ja molemmat oli hyviä. Kuvassa pasta ateria.

Almost Home loungen herkut
BA:n pasta-ateria koneessa
Heathrowissa oli vaihto ja sieltä sitten lento Glasgowhin. Lentokentältä ostimme menopaluu bussilipun keskustaan, hinnassa oli vain parin punnan ero yhden suuntaiseen lippuun. Hotellin olimme ennalta varanneet Premier Inn Buchanan hotellista kolmeksi yöksi. Perillä olimme yhdentoista aikaan illalla, joten melko suoraan menimme nukkumaan.

Torstaina 6.10 kävimme hotellin aamupalalla ja lähdimme sen jälkeen junalla kohti Cumbrae nimistä pientä saarta länsirannikolla. Junamatka maksoi menopaluuna vajaa 10 puntaa hengeltä ja matka kesti noin tunnin. Junasta jäimme Largs nimisessä kylässä jossa junaa-asema oli kävelymatkan päässä rannasta. Lauttoja Cumbraen saarelle lähti puolen tunnin välein, joten kauaa ei tarvinnut odottaa lautan tuloa.
Lautta saapuu Largsin rantaan
Saari näkyi jo lähtiessä edessä, joten matka-aika mantereelta saarelle oli kymmenisen minuuttia. Syksyinen päivä oli mitä kaunein, aurinkokin helli meitä ja kiva oli seistä ulkona katselemassa maisemia sen lyhyen lauttamatkan ajan.
Largista lähdetty
Cumbraen rannalla oli vain parkkipaikka ja bussipysäkki ja bussi tulikin lähes heti. Bussin aikataulut oli kuulemma niin että aina lautan saapuessa tulee myös bussi joka menee sitten saaren pääkaupunkiin Millporttiin. Saari on pieni, vain n.6,5km pitkä ja reilu 3km leveä ja matka lauttarannasta Millporttiin menikin bussilla nopeasti. Kiertelimme kävellen katsomassa rantaa ja taloja ja kävimme tutustumassa "Cathedral of the isles" nimiseen Katedraaliin.
Katedraalin portilla

Katedraalin puutarhaa
Turistikausi  oli jo ohi ja paljoa ihmisiä emme matkalla katedraalille nähneet, yksin saimme puutarhaa kierrellä. Katedraali on Britannian pienin ja siellä on aktiivinen paikan ystäväporukka jotka pitävät kerhoja ja järjestävät tapahtumia ja toki restauroivat ja pitävät paikkaa kunnossa.
Katedraali sisältä

The Cathedral of The Isles
Vaikka syksy oli pitkällä, osa kukista kukki vielä.Villinä näimme myös jotakin krookusen tapaista josta tuli ihan keväinen olo kun aurinkokin paistoi niin kauniisti
Krookuset, tai ainakin sen näköiset
Aiemmin kun suunnittelimme matkaa, ajattelimme että olemme yötä Millportissa, mutta päädyimme kuitenkin varaamaan hotellin Glasgowsta niin että teemme päiväretkiä sieltä käsin. Hyvä että päädyimme tähän, mikäli olisimme varanneet majoituksen Millportista, olisimme todennäköisesti yöpyneet Royal George Hotellissa missä kävimme nyt kuitenkin vain lounaalla. Ruoka oli hyvää ja annokset suuria, hintalaatu oli tosiaan kohdalla. Ja baari jossa söimme näytti viihtyisältä, mutta kyllä koko Millport oli parissa tunnissa ja katsottu ja hyvillä mielillä tehtyjen yöpymisten suhteen lähdimme bussilla  kohti lauttarantaa.
Millportin rantamaisemaa, takana siintää Arranin saari

Lautalla odottamassa lähtöä kohti Largsia
Largsissa kävelimme hieman ja katselimme kylää ja istuimme kahvilla. Sitten lähdimme junalla takaisin Glasgowhin.
Largsissa kahvilla
Junan ikkunasta maisemaa Seamillin kohdalla, Arranin saari taustalla
Illalla kävimme etsimässä Bon accord nimisen baarin josta olimme netistä nähneet paljon kehuja. Ja kaikki kehut olivat aiheellisia! Viskivalikoima oli todella laaja ja saimme käyttöömme tabletin jossa oli heidän hinnasto, kuvat pulloista sekä dramin hinta. Näppärä systeemi todella.
Bon Accord baari
Bon Accord baarin viskivalikoimasta osa
Bon Accord baarin kuvallinen viskien hinnasto tabletissa
Onneksi olimme ajoissa liikkeellä, sillä kuuden jälkeen baarissa oli niin kova puheensorina ja meteli että lähdimme jo mielellämme ulos ja etsimään ruokapaikka lähempää hotellia.

Glasgown hotelissa meillä oli näkymä kävelykadulle. Oli mukava seurata aamuyöstä ihmisten kuljeksintaa harvakseltaan siellä, samoin aamun valkenemista. Päivällä kun kävelykadulla olisi ollut ihmisvilinää, emme olleet hotellissa seuraamassa sitä joten siksi vain tyhjää katua kuvassa.
Aamuyön ja heräävän aamun kuvaa kävelykadulta

Glasgow herää uuteen päivää, kaupunki on kaunis vaikkei tästä kuvasta ehkä heti huomaa

Perjantaina 7.10 lähdimme aamupalan jälkeen junalla kohti Edinburghia, kohteena "Edinburgh gin distillery" eli Gin tislaamo. Paikka löytyikin mukavan kävelymatkan päästä juna-asemalta, mutta päivän kierrokset oli jo loppuunmyyty, eikä sisälle päässyt katsomaan. Kävimme sitten kävelemässä vähän vanhassa kaupungissa ja pysähdyimme Amber  viski baarissa joka kuuluu "Scotch whisky experience" turistirysään, eli Edinburghin linnan vieressä paraatipaikalla olevaan "viskeistä kertomalla rahat pois turisteilta" olevaan paikkaan. Olemme aiemminkin käyneet siellä ja jälleen hintojen kohtuullisuus baarissa yllätti meidät. Valikoima oli toki kattava, kuten heidän myymälässäkin.
Baarin tiskiltä kuvattuna osa valikoimasta
Päivä vierähti Edinburghissa nopeasti ja iltapäivällä palasimme junalla takaisin Glasgowhin. Illalla kävimme Bon Accord baarissa syömässä ja kyllä oli hyvä ruoka! Hintakin oli edullinen, eli tämä baari on kyllä ehdoton kohde jatkossa aina kun Glasgowissa käydään!

Lauantaina 8.10 oli shoppailuun varattu. Tarkoitus oli vähän enemmänkin kiertää Glasgowissa, mutta toinen osapuoli poti flunssaa ja pieni kuume vei halut isommilta kiertelyiltä. Vähän saatiin kuitenkin ostettua vaatteita ja sitten päätimme käydä katsomassa "The Pot Still" baaria. Söimme baarissa paikallisen Skotlantilaisen piirakan lounaaksi ja istuimme tovin ja katselimme ihmisvilinää. Illalla oli Skotlanti vastaan Liettua jalkapallopeli ja se näkyi todella katukuvassa. Oli paljon kilttiin pukeutuneita miehiä kaupungilla. Muutamaan törmättiin myös Pot Stillissä. Ja joukko Liettuan kannattajia tuli baariin ja lähtiessään he kättelivät kuvassa näkyvät Skotlannin kannattajat ja toivottivat onnea peliin. Mukavan rehtejä kannattajia molemmin puolin!
Pot Still baarissa illan peliin sonnustautuneita
Alkuillasta siirryimme bussilla lentokentälle josta olimme varanneet hotellin viimeiseksi yöksi. Pääsi flunssainen vähän huilimaan ja illalla käytiin vain kentällä syömässä.

Sunnuntaina 9.10 oli aamulla aikaisin lento Glasgowista Lontooseen ja sieltä sitten Suomeen. Helsinki-Vantaalla olimme neljän jälkeen iltapäivällä lähes aikataulun mukaisesti. Mukava pieni irtiotto arjesta, Skotlantiin on aina niin mukava mennä!