12.8.2013

13. Kesä / Summer 2013 Campbeltown- Islay

Kesällä vietimme lyhyen loman ja matka kohdistui jälleen Islayn saarelle.
Perjantaina 2.8.2013 lensimme Helsinki-Lontoo-Glasgow British Airwaysillä. Aikataulun mukaan meidän olisi pitänyt olla Glasgowssa kymmenen aikaan illalla perillä, mutta lennot olivat myöhässä ja pääsimme vasta yhden aikaan yöllä hotellille. Olimme varanneet huoneen Premier Inn hotellista, koska sen sijainti on täydellinen ja hinta edullinen.

Hotellin 17:sta  kerroksen ikkunanäkymä aamulla kuudelta
Lauantaina 3.8.2013 aamupalan jälkeen kävelimme vieressä olevalle bussiasemalle odottamaan 09:15 lähtevää bussia Campbeltowniin. Bussiliput olimme ostaneet hyvissä ajoin ennakkoon ja hinta oli edullinen 35eur kahdelta,  matka-aikaa olis4h 15min. Onneksi oli liput, odottajia oli paljon ja vain ennakkoon lipun ostaneet mahtuivat bussin kyytiin. Bussimatka meni mukavasti, vartin tauko oli Inverarayn kylässä. Tauolla satoi vettä mutta oli matkalla välillä ihan kirkastakin.

Inveraryn taukopaikalla
Campbeltowniin saavuimme aikataulussa puoli kahden aikaan ja pikaisesti etsimme BB:n josta olimme varanneet ennakolta pariksi yöksi majoituksen. Westbankhouse löytyikin suht läheltä ja ystävälliselle omistajalle Fionalle kerroimme että meillä oli varattuna tislaamokierros Springnbankin tislaamolta kahdeksi ja pyysimme häneltä että voisimme jättää tavarat  ja lähteä heti ettemme myöhästy. Fiona soitti tislaamolle (joka oli suoraan ikkunamme alla!) ja sanoi että tulemme suoraan kokoontumispaikalle. Veimme tavarat huoneeseemme joka oli iso perhehuone,  tilavalla kylppärillä.

Huoneemme ja ikkunanäkymä, Springbankin tislaamaamon rakennukset kerrostalon takana
Ehdimme tislaamokierrokselle, mutta tislaamossa ei ollut tuotanto käynnissä. Tislaamossa oli iltapäivällä isot häät joita varten oli jo järjestelyt käynnissä. Tämä vuoksi emme päässeet katsomaan tilaa jossa yleensä tekevät lattiamallastusta. Mutta muuten kierros oli ihan mielenkiintoinen. Oppaamme kertoi että Spingbankin alueella oli aikanaan ollut yli 130 tislaamoa. Kadulla jolla kävelimme oli aikanaan ollut enemmän rahaa viskeissä kiinni kuin mitä silloin oli Englannin pankissa käteistä rahaa. Paljon mukavia tarinoita oli oppaalla kerrottavana. Kävimme myös Glengylen tislaamossa siinä vieressä, sillä on vain muutamana kuukautena vuodessa toimintaa ja nyt siellä ei ollut tuotantoa
Springbankin tislaamokierrokseen kuului myös käynti Glengylen tislaamossa
Tislaamokierroksen jälkeen alkoi huikomaan ja päätimme mennä syömään jotain pientä. Valitsimme naksokset hagginsillä, onneksi tarjoilija varotti että ottakaa vain yksi pieni annos puoliksi, että on muuten suuri annos. Kylläpä olivat hyviä! Valtavasti juustoa päällä ja koko herkku lämmitetty uunissa. Illemmalla kävimme vielä kävelemässä ja istuskelemassa satamassa.
Naksokset ja iltakävelyllä rannalla
Sunnuntaina 4.8.2013 aamu valkeni kauniina. Kävimme aamukävelyllä satamassa ennen aamupalaa. Kylä oli hiljainen, vain muutama kalastaja oli ongella rannassa. Aamupalan jälkeen ilma alkoi lämpenemään ja päivällä tarkeni jo t-paidassakin. Kävelimme ympäri kylää, oli ihana katsoa kun nurmi oli vihreää ja hoidettua, toisin kuin meidän Suomen kotinurkkien kuivuudesta osin keltaiseksi kärventyneet nurmikot. Pihat olivat hyvin hoidetut ja paljon olivat panostaneet istutuksiin.

Aamu valkenee Campbeltownissa, kuva BB:n ikkunasta merelle
Aamukävelyllä rannalla
Yksityiskohta kalastajaveneestä
Istutuksia kylällä
Glen Scotia tislaamo
Päivä vierähti mukavasti auringosta nauttien. Etsittiin kylä toiselta laidalta Glen Scotian tislaamo, mutta siellä ei ollut ketään paikalla ja kokemus jäi vain aidan raosta kurkkimiseksi. Mutta RNLI:n meripelastusasemalla oli parempi tuuri, mukava George herra oli paikalla ja hän esitteli meille mielellään alusta. Olimme edellisenä iltana nähneet kun heidän alus oli keikalla ja hän kertoi että olivat joutuneet useita tunteja odottamaan vuoroveden nousemista ennen kuin pystyivät vetämään hietikolle ajautuneen purjeveneen irti. Toista tuntia vierähti aluksella ja asemalla kun oli niin mielenkiintoista kuunneltavaa. Mutta sitten asemalla alkoi lastenkutsut ja lähdimme äkkiä pakoon meteliä jotka innokkaat juhlavieraat saivat aikaiseksi.

RNLI:n meripelastusalukseen sekä asemaan tutustumassa
Maanantaina 05.08.2013 söimme aamupalan ja lähdimme 08:30 bussilla kohti Kennaraigin satamaa josta tarkoitus oli jatkaa lautalla yli Islayn saarelle. Bussimatka oli vajaan tunnin ja nyt näimme Islayn ja Juran saarta eri suunnasta, koska Cambeltownissa emme olleet ennen käyneet. Satamaan saavuttua menimme suoraan lauttaan ja siitä sitten parin tunnin lauttamatka Islaylle.

Lauttamatkalla Islaylle
Lautta saapui Port Ellenin satamaan jossa paikallisbussi olikin odottamassa ja sillä menimme Bowmoren kylään. Olimme varanneet itsellemme viikoksi Bowmoren tislaamon mökin ja koska olimme jo ennen yhtä perillä, jätimme matkalaukut tislaamolle ja lähdimme kävelemään kylälle. Aurinko paistoi ja mikäs meidän oli istua meren rannalla nautiskelemassa merimaisemasta. Monet menevät samaan paikkaan kesämökille vuodesta toiseen, tämä on meille meidän mökkisaaremme.. Kolmen aikaan saatiin sitten mökin avaimet ja viime kerrasta tässä samaisessa mökissä oli vierähtänyt jo muutama vuosi ja iloksemme huomasimme että huonekaluja oli uusittu ja muutenkin remontoitu. Kyllä todellakin voi suositella näitä mökkejä!
Aamukävelyllä bongattu rekka
Tiistai aamuna Scot Islay Carhire autovuokraamosta toi meille meidän vuokra-auton ja sillä lähdimmekin sitten ajelemaan ympäriinsä. Kävelimme rannalla ja huomasimme että joku oli tehnyt kivistä taideteoksia, tokihan meidänkin piti tehdä omamme muistoksi. Ei satanut ja aurinko pilkisteli pilvien raosta, joten päätimme viettää päivän ajellen ja välillä kävellen.
Rannalla kävelemässä ja tilataideteosta rakentamassa
Olimme ennakkoon tilanneet meille netin kautta Persabus Pottery keramiikkapajasta uudet puurolautaset joihin oli maalattu meille ylämaankarjan kuvia. Lautaset olivatkin juuri niin ihania kuin oletimme ja iloksemme maatilanisäntä vei meidät vielä heidän pellolle katsomaan "tyttöjä" eli heidän lehmiä. Kyllä olivat tytöt kauniita, mutta heillä oli vasikoita, eli taputusetäisyydelle ei menty.

Persabus Potteryn karjaa pellolla
Kävimme iltapäivällä Bruichladdich tislaamossa tislaamokierroksella. Kierros oli mielenkiintoinen ja heillä oli varastossa tynnyri johon oli laitettu lasi jotta tynnyrin omistajat (yksityinen porukka) voi käydä aina halutessaan katsomassa paljonko viskiä on haihtunut. Enkelten siivu, kuten tätä haihtunutta osaa kutsutaan.
Ilta oli todella kaunis, taivas oli välillä täysin pilvetön ja oli lämmin. Toki illalla tuli kunnon sadekuuro, mutta sehän kuuluu paikalliseen säähän.

Keskiviikkona aamulla oli taas pientä tihkua, mutta päivän mittaan taivas kirkastui ja tuli todella hieno päivä. Ajettiin Saligo Bayn rannalle Atlantin puolelle, ranta jossa yleensä on aina kova tuuli ja isot aallot. Nyt oli hieno päivä ja osin tarkeni jopa t-paidassa rannalla kävellessä. Olipa uusi kokemus tämäkin nähdä yleensä niin myrskyinen ranta tyynenä.

Single road ja lampaat
Saligo Bayn ranta tyynenä
Istuimme Portnahavenin rannalla jäätelöä nauttien ja katsellen kun kalastajat tulivat satamaan ja hylkeetkin selvästi nauttivat auringosta.

Portnahaveniin majakka, hylkeet ja kalastajat
Bowmoren pyöreä kirkko ja pilvetön taivas
Torstaina aamu valkeni todella kauniina! Taivas oli punainen ja meri tyyni, maisema oli kuin postikortista!

Päivän teemana oli Islay Show, eli vähän kuin paikallinen maatalousnäyttely. Menimme paikallisbussilla Bridgentiin jossa tapahtuma järjestettiin pellolla. Esillä oli paljon erilaisia lampaita karsinoissaan, sekä ylämaankarja oli paljon. Molemmat kisasivat kehissä tuomareiden tiukan silmän alla. Maatalonisännät harjasivat lampaita näyttelykuntoon ja kiillottivat niiden sarvia. Oli mukava katsoa kun lampaat juoksivat sikin sokin ja isännät niiden perässä kehässä. Aitauksissa odottivat toiset lampaat vuoroaan, eipä oltu ennen nähty niin montaa erisorttista lammasta.

Ylämaankarjan kilpailuja oli mukava katsoa, eläimet menivät kuka enemmän ja kuka vähemmän hillitysti kehässä, kuin koiranäyttelyssä konsanaan. Välillä taluttaja sai todella tehdä töitä että talutettava pysyi letkassa paikallaan.

VIDEO ylämaankarjaa

Toki mukana oli koiria, hevosia, traktoreita ja muuta aiheeseen liittyvää. Skotlantilaiseen tapaan oli myös tyttöjen tanssiesityksiä sekä Islayn säkkipillibändi soittamassa. Koko päivä vierähti tapahtumia katsellessa, vain pari pientä kevyttä sadekuuroa oli, muuten keli oli tosi hieno. Takaisin Bowmoreen menimme illalla bussilla.

Islay Pipe Band
Tanssiesityksiä
VIDEO Islay Pipe Band "Scotland the brave" kappale

Perjantaina kävimme Juran saarella. Ajoimme juuri satamaan kun lautta oli lähdössä ja pääsimme ajamaan suoraan lauttaan. Sää ei ollut kirkkaimmillaan Juralla, mutta silti tuli bongattua kauriita matkan varrella. Pyörähdimme Juran tislaamolla ja ja kävimme Juran hotellilla kahvilla ja sitten palasimme takaisin Islayn saarelle. Iltapäivällä kävimme Bowmoren tislaamokierroksella, koska meillä oli tislaamosta mökki vuokrattuna, niin kierros oli meille ilmainen.
Juran lautalla
Juran saarelle saapuminen
Juran tislaamolla
Bowmoren varastolla
Lauantaina ajoimme Oa:lle ja kävimme pellon läpi rinnettä ylös Amerikan Monumentille. Monumentti on Amerikkalaisten rakentama muistomerkki sodan aikana kahden aluksen mukana hukkuneille merimiehille. Olimme jo aiemmilla Islayn käynneillä yrittäneet kävellä monumentille, mutta kun keli oli aiemmin niin märkä, että oli tosi kuraista matkan aloitus pellon läpi. Nyt pelto oli kuiva ja ylempänä rinteellä oli pitkospuita joita pitkin kävellä. Matka autolta monumentille kesti vain 25 minuuttia. Monumentti oli ylhäällä kallion päällä, jylhät rinteet meren äärellä loivat mahtavat maisemat auringon pilkistäessä pilvien välistä. Kannatti kävellä katsomaan.

Matkalla OA:lle
Rinteen loppumatkalla maali häämöttää
Amerikan Monumentti
Rinteet monumentin vierellä
oska menomatka ylöskivutessa meni niin ripeästi, niin päätimme lähteä pidempää reittiä takaisin parkkipaikalle. Reitti oli merkitty kepein ja se kulki usean pellon läpi. Pelloilla oli ylämaankarjaa. Osa makasi paikallaan nousematta, vaikka vierestä mentiin ohi. Viimeisellä pellollaoli paljon lehmiä vasikoineen, joten sinne sekaan ei menty vaan kierrettiin ne vähän kauempaa.

Maisemia matkan varrelta
Aidan takaa katsottuna
Monumentilta tullessamme kävimme vielä Ardbergin, Laphroagin ja Lagavulinin tislaamoilla pyörähtämässä ennen Bowmoren kylään paluuta.

Laphroaigin tislaamolla
Ardbegin tislaamolla
Sunnuntaina oli joku "kylätapahtuma" Port Charlotte kylässä olevalla leirintäalueella. Paikalla oli rannikkovartiosto sekä paikallinen RNLI:n meripelastusasema esittelemässä pelastustarvikkeitaan. Lisäksi oli auton takakontissa olevaa kirpparia ja kahvi- ja hampurilaismyyntiä, koirankoulutus esitystä yms. Pienet söpöt tytöt esiintyivät perinnetanssiesityksissä ja siellähän taas päivä vierähti mukavasti aurinkoisessa säässä raikkaasta meri-ilmassa.

Islay RNLI:n kumivene

Tanssiesityksiä
Maanantaina oli sitten aika pakata aamulla tavarat, ajaa vuokra-auto lentokentälle ja jättää se sinne. Lennettiin pikkukoneella Glasgowhin josta oli lento Lontooseen ja sieltä lento Helsinkiin jossa olimme sitten yhdeksän aikaan illalla.

Kelit olivat suotuisat ja porukka mukavaa, kuten Islayllä aina. Olipa upea Islayn reissu jälleen! Ja heti olisi valmis lähtemään takaisin.