6.7.2011

7. Kesä/Summer 2011 Glasgow-Isle of Skye- PART I (osa I)

Kesälomalla lensimme juhannusaattona, perjantaina 24.6.2011 Helsingistä Lontooseen mistä meillä oli jatkolento Glasgowhin. Tällä kertaa meitä oli kolme matkassa, ystävättäremme lähti mukaan tutustumaan Skotlantiin, hänelle tämä oli ensimmäinen matka Britanniaan.

Glasgowssa veimme tavarat Jurys Inn hotelliin ja lähdimme käymään keskustassa kiertelemässä vähän kaupoissa ja syömässä. Toki pyörähdimme myös Pot Still viskibaarissa. Päivän matkustaminen vei veronsa ja suuntasimme ajoissa nukkumaan hotellille.

Lauantaina 25.6.2011 lähti juna aamulla kahdeksalta kohti länsirannikkoa, Mallaigia. Junamatka kesti yli viisi tuntia, tätä junaosuutta mainostavat yhtenä Skotlannin nähtävyytenä koska maisemat ovat mitä upeimpia. West Higland line on junareitin nimi ja siitä meillä oli mukana esite josta pystyimme seuraamaan mitä kaikkea matkalla oli nähtävää. Junaliput olimme jälleen ostaneet ennakkoon ja matka maksoi n.16eur hengeltä, halpaa ja vaivatonta oli matkustaminen junalla.

Junamaisemaa

Harry Potter sillan ylitys
Mallaigissa juna-aseman välittömästä läheisyydestä lähti lautta Skyen saarelle. Matka kesti vain reilu puoli tuntia ja Armandalen lauttasatamasta jatkoimme bussilla kohti saaren pääkaupunkia Portree:tä. Matkaväsymys vei osin voiton ja osittain nukkuen vierähti reilu tunnin matka. Perillä tihutti vähän, mutta pian löysimme majapaikkamme The Cedar:in satamakadun varrelta. Majoitus oli juuri sellainen kuin olimme netistä katsoneet, upeampi mitä olimme toivoneet. Alakerrassa oli iso makuuhuone, wc+ suihku+ Sauna, sekä kodinhoitohuone jossa oli pyykinpesukone ja kuivausrumpu. Keskimmäisessä kerroksessa oli tilava olohuone jonka yhteydessä ruokailutila sekä erittäin hyvin varusteltu keittiö. Ylimmässä kerroksessa oli vielä iso makuuhuone, sekä pienempi yhden hengen makuuhuone. Välikerroksessa oli wc jossa porekylpyamme. Suihkuista tuli riittävä vedenpaine, eli kaikki oli kohdallaan tulevaa viikon oleskelua Skyella ajatellen.
Tulevan viikon kotimme yläkerran makuuhuone
Ensimmäisenä iltana kävimme lähikaupassa hakemassa aamiaista varten perustarvikkeet, tutustuimme Portreen kylään ja kävimme syömässä. Toki sauna oli lämmitettävä heti ensimmäisenä iltana, olihan sentään juhannus. Sauna oli mielenkiintoinen kokemus.. Löylyhuoneen ovi oli lattiaan asti, ei ilmarakoa ollenkaan. Saunan ilmanotto oli pieni luukku kiukaan vieressä seinässä (suoraan makuuhuoneeseen) ja toinen pieni luukku ylhäällä suoraan suihkun viereen. Saunan puolella ei lattiakaivoa lainkaan, eli vesi jäi lillimään lattialle. Sama juttu kun saunasta käveli suihkukoppiin veskin läpi, sinnekkin vesi jäi lillimään muovimatolle koska ei ollut lattiakaivoa. Mutta sauna lämpeni ja saunottua tuli useampaan otteeseen viikon aikana. Kyllä se vesi lattialta johonkin hävisi...
Paikallista kalaa illalliseksi
Sunnuntaina 26.6.2011 olimme sopineet viettävämme lököpäivän tekemättä mitään. Parin päivän matkustamisen jälkeen oli tarkoitus vain olla ja rentoutua. Autonkin olimme vuokranneet vasta tiistaista jotta ei tulisi lähdettyä mihinkään. Sää suosi meidän suunnitelmia, satoi jo aamusta lähtien. Päivällä kävimme vähän kävelemässä ja syömässä päivän keiton lähellä olevassa Merchant baarissa. Turisti-infossa olivat neuvoneet että kyseisessä baarissa on ilmainen langaton wifi, eli pääsimme vähän kurkkaamaan netistä maailman menoa. Vaikka kämppämme muuten oli lähes täydellinen, niin nettiyhteyttä siellä ei ollut. Iltapäivällä kävimme kävelemässä vähän kylän ulkopuolella ja löysimme sieltä suuren Co-operative ruokakaupan, huomattavasti suuremman kuin kylän oma pikkukauppa. Saimme hankittua illan ateriaa varten ruuat juomineen ja sateessa kävelimme takaisin kotikylälle ja kämppään. Ilta menikin ruokaillessa, saunoessa ja loman alusta nauttiessa.
Sateisella päiväkävelyllä kaupasta tulossa
Maanantaina 27.6.2011 kävimme aamulla varaamassa aamupäivän merikotkien katseluretkelle paikat vieressä olevasta Fish and Ships myymälästä jonka yhteydessä pitivät majaansa myös MvStardustin veneretkiä järjestävät miehet. Ennen meriretkeä ehdimme käydä aamulenkillä ihailemassa aurinkoista kylämaisemaa. Kävimme myös katsomassa paikallisen paloaseman, mutta koska henkilökunta oli piipparin takana, ei paikalla ollut ketään joka olisi voinut esitellä kalustoa meille.
Kotikatu, majoituksemme keskellä näkyvässä vihreässä talossa

Portreen satama ylempää kylältä katsottuna

Maisema Portreen sataman liepeiltä

Portreen paloasemaan tutustumassa

Merellä oli poijussa paikallisen RNLI:in  Portreen meripelastusaseman alus, jota meripelastajat pitivät poijussa koska heillä ei ollut laituripaikkaa. Olimme edellisenä iltana tutustuneet päällikkö Davieen, toiseen asemalla palkallisena työskentelevästä meripelastajasta. Muut miehistön jäsenet toimivat vapaaehtoisina. Davie kutsui meidän illaksi katsomaan heidän harjoituksiaan. Sääli että paikallisella paloasemalla oli harjoitukset samana iltana, joten se jäi tällä kertaa päällekäisyydestä johtuen näkemättä.
RNLI Portreen meripelastusalus
Yhdeltätoista lähdimme veneretkelle katsomaan merikotkia. Meitä oli 12 kyytiläistä ja retken paras anti oli raikas meri-ilma. Toki näimme myös merikotkia. Kippari heitti kalan veteen paikassa jossa tiesi olevan lintuja ja hetken kuluttua kotka hakikin kalan vierestämme, ylvään näköinen lintu. Meriretki kesti vain 1,5h mutta siinäkin ajassa kerkesimme ihailemaan maisemia ja näimme Portreen kylän myös mereltä käsin. Kaunis kylä!
Veneretkellä kotkia katsomassa

Merikotka ja kalasaalis
Päivällä kiertelimme kylällä, kävimme syömässä ja illalla menimme kahdestaan seitsemäksi meripelastusasemalle. Davie kertoi meille Portreen meripelastusasemasta ja heidän toiminnastaan. Tämän jälkeen hän vei meidät meripelastusalukselle ja esitteli sitä meille. Neuvoteltuaan merelle lähtevän kipparin kanssa hän lupasi että pääsemme merelle mukaan. Innoissamme haimme pelastusliivit päälle ja menimme takaisin alukseen ja lähdimmekin samantien merelle.
Meripelastusaluksella merellä

Seuraamassa meripelastajien harjoitusta
Vietimme mukavan parituntisen merellä, välillä ajoimme ja välillä alus oli paikallaan kun pojat tekivät kartta- yms harjoituksia. Kun oli aika taas lähteä liikkeelle kävi kippari kutsumassa meidät yläohjaamoon ja antoi meidän molempien ohjata vuorotellen alusta.
Aluksen ruorissa

Turistit tuotu rantaan ja meripelastajat siirtävät aluksen takaisin poijuun

Portreen satama ilta-auringossa
Tiistaina 28.6.2011 aamupalan jälkeen odottelimmekin jo autovuokraamon porukkaa noutamaan meitä. Ajallaan saapuikin nainen Roverilla ja kertoi että tämä on tuleva vuokra-automme. Olimme sopineet että automaattiauto joka on riittävän tilava kolmelle matkatavaroineen. Auto olikin suurempi mitä olimme kuvitelleet, mutta hyvän matka-auton saimmekin! Kävimme autovuokraamossa tekemässä paperit jonka jälkeen suuntasimme kohti Skyen pohjoisosaa.
Vuokra-autolla matkassa
Ajelimme hissukseen totutellen jälleen vasemman puoleiseen liikenteeseen ja pieniin yksikaistaisiin teihin. Aurinko pilkisteli ja laittoi meren kimaltelemaan upean värisenä vasten jykeviä kallioita. Maisemat olivat mahtavia. Kävimme Uigin kylässä kahvilla ja jatkoimme matkaa kohti pohjoista.

Uigin kylä
Yksikaistaista "Single roadia" riitti..
Pysähdyimme meren äärelle ihailemaan edessä häämöttäviä Ulko Hebridien saaria sekä meriveden ihanaa kirkasta väriä.
Rannalla kävelemässä

Veden kirkkautta ihailemassa
Jatkoimme tutkimusmatkaa vuorten keskellä ja löysimme idyllisen linnan jossa nautimme lounaan. Matka edistyi hitaasti koska pysähdyimme useasti ihailemaan maisemia. Kilt Rockin vesiputouskin tuli bongattua matkanvarrella. Näimme myös hienon kivenjärkäleen, josta tulikin myöhemmin yhden päivän matkateema. Skyen pohjoisosa on ehdottomasti kiertämisen arvoinen!

Maisemat suorastaan vaativat pysähtymään

Kilt Rockin vesiputos

Kivenjärkäle jonka tutkimme myöhemmin lähemmin
Illalla menimme katsomaan Isle of Skye pipe bandin esitystä. Bändissä esiintyi samoja henkilöitä joihin olimme meripelastusasemalla tutustuneet. Heidän kanssaan juttelimme ennen shown alkua ja kun he lähtivät marssimaan kohti kaupungin toriaukiota, lähdimme seuraamaan heidän esitystään. Drum Major, Peter MacDonald johti kulkuetta ja hän toivottikin torilla kaikki turistit tervetulleeksi tapahtumaan. Shown jälkeen kävelimme vielä kiittelemässä heitä kutsusta paikalle ja sitten olikin jälleen iltaruuan aika.

Drum Major, Peter MacDonaldin johdolla; Isle of Skye Pipe Band

Turistit seuraamassa Isle of Skye pipe bandin esitystä

Iltaruuaksi jälleen herkullista paikkallista kalaa
Keskiviikkona 29.6. suuntasimme aamulla kohti Taliskerin tislaamoa. Vierailukeskus aukesi vasta 10:30 joten meillä jäi aikaa kävellä ja katsella ympärillemme. Ensimmäinen tislaamokierros oli 11:00 ja meitä olikin aika ryhmä lähdössä kierrokselle. Ennen kierrosta saimme maistiaisiksi Taliskerin 10 vuotiasta viskiä, joka toki oli tuttu meille jo entuudestaan. Tislaamolla oli valokuvaaminen kielletty kierroksen aikana, kuvata sai vain varastossa sekä vierailukeskuksessa. Seuraava kierros lähti jo puolen tunnin päästä ja perässätuleva ryhmä oli kannoillamme ja äänet kuuluivat perässämme kun seuraava opas puhui mikrofoniin. Muissa tislaamoissa tekemiimme kierroksiin verrattuna oli Talisker hienoinen pettymys. Mutta tämäkin tislaamon halusimme ehdottomasti nähdä, joten nyt se on nähty. Vierailukeskuksesta ostimme vain yhden naisten paidan ja pikkupullot Taliskeria matkaevääksi sitten matka jatkui taas.

Taliskerin vierailukeskuksen tiski

Taliskerin varastosta

Taliskerin kaupan tuotteita
Hinnasto
Maisemaa Taliskerin tislaamon läheisyydessä
Ajoimme Taliskerin tislaamosta eteenpäin pikkuteitä ja matkanvarrella oli talojen edessä erinlaisia linnunpelättimen näköisiä "taideteoksia". Siellä oli joku kilpailu jossa sai äänestää parhaimman näköisen tekeleen. Mukana oli jos jonkinsorttista viulunsoittajaa.
Kisahahmoja teiden varsilla
Pikkutietä ajaessa huomasimme yhdessä talossa kyltin "teetä ja keramiikkaa". Talon rouva oli kädet mullassa istuttamassa kukkia, mutta tuli tarjoilemaan meille kahvit ja ostimme häneltä myös salaattia jonka hän kävi puutarhastaan poimimassa. Rouva kertoi että tie on umpikuja eikä johda kuin talojen pihaan. No saimme välikahvit ja mukavan rupattelutuokion. Pihalle tuli myös herra joka oli jonkin asteen "elämäntapaintiaani" hän innostui kovasti turisteista ja kutsui meidät vähän matkan päässä olevalle talolleen visiitille. Lupaili upeita merimaisemia sekä merilintuja. Ajoimme hänen perässään ja kävimme hänen takapihallaan jossa olikin häkeissä lintuja. Ne merimaisemat tulikin sitten myöhemmin kun ajoimme tien päähän kapeaa mutkaista tietä. Tien loputtua käännymme ympäri ja lähdimme ajelemaan takaisinpäin.

Lintuja menossa katsomaan takapihalle

Linnut häkissä
Päätimme vielä käydä katsomassa Dunveganin linnan. Sisäänpääsyn maksoimme sekä linnaan että puutarhaan. Linnassa olikin vain 1,5 kerrosta katsottavana, loput oli asuinkäytössä omistajilla. Puutarhakaan ei ollut niin hieno mitä odotimme, mutta tulipahan sekin kierrettyä. Linnan edustan kahvilassa söimme myöhäisen lounaan ja taas oli aika jatkaa matkaa. Kotimatkalla kun olimme pysähtyneenä p-paikalla niin viereisellä kylätiellä ajoi googlen kamera-auto, joten täytyy muistaa jossain vaiheessa katsoa pääsimmekö kuvaan. Samalta parkkipaikalta näimme omakotitalon joka oli omalla tavallaan idyllinen pihalla olevine hevosineen, lähinnä väreistä johtuen.
Dunveganin linna

Linnassa sisällä

Värien kontrastia matkan varrella
Torstaina 30.6 lähdimme ajamaan kohti saaren eteläosaa. Suomesta olimme kuulleet uutiset superhelteistä ja meilläkin oli Skotlannin normikeleihin verrattuna sateetonta ja lämmintä. Saaren keskiosassa oli upeita vuoria ja mahtavia maisemia. Etelässä ei ollut enää niinkään vuorimaisemia, eli jos aika ei riitä koko saaren kiertoon, niin suosittelemme keskittymään saaren keski- sekä pohjoisosaan.
Vuorimaisemaa matkan varrelta
Ajoimme lähelle lauttarantaa Armandaleen, josta olimme muutama päivä aiemmin saarelle saapuneet. Päätimme käydä tutustumassa Armadale linnaan puutarhoineen. Sisäänpääsy oli vain 6 puntaa sisältäen puutarhan, museon sekä linnanrauniot. Vaikka linnasta olikin "vain kuoret" tallella, mielestämme tämä linnakäynti oli paljon sykähdyttävämpi kuin edellisen päivän vastaava. Puutarhakin oli mitä upein.
Armadalen linnan rauniot

Armadalen linnan puutarhaa

Lähdimme ajamaan kohti Portreetä ja matkanvarrella havaitsimme majakan, jonka halusimme nähdä lähempää. Onneksi lähdimme rantaa kohti, sillä siellä näimme Gaelicwhisky kaupan mainoksen, jossa luvattiin maistiaisia. Maistelimme muutaman eri ikäisen viskin, ja ostimme pikkupullon mukaan että kuskikin saa myöhemmin osuutensa.
Majakka matkan varrella

Gaelicwhisky kaupan maistiaiset

Vuoret osittain auringonvalon loisteessa
Saavuttuamme Portreehen, kävimme vielä iltalenkillä kallioilla. Hylkeitä ei nähty, mutta merikotkia kuitenkin. Pieni raikas kesäsade ei kävelyretkeämme haitannut.
Iltalenkillä Portreen rantojen tuntumassa

Skyellä tehdään myös hyvää olutta

Perjantaina 1.7 päätimme lähteä kävelemään. Ajoimme vajaan puolentunnin matkan kohti kalliolohkaretta jonka olimme muutamaa päivää aiemmin nähneet. Olimme turistitoimistosta selvittäneet että kivi on Old man Storr ja sen vieressä on parkkipaikka sekä kävelyreitti. Kävelimme ensin jyrkkää ylämäkeä metsän keskellä ja sitten aukeni karut kalloiset maisemat. Polku jatkui kivikkoisena ylöspäin. Puolisentoista tuntia meni ylöspäin kävellessä. Porukan naiset innostuivat kiipeämään ihan kiven juurelle asti, herrashenkilön jääden alemmas odottelemaan.
Infokyltti reitin alussa

Viimeinen rutistus
Kiertelimme kivien keskellä ihailemassa luonnon omia taideteoksia, upeita kivimuodostelmia. Sitten olikin evästauko jonka jälkeen suuntasimme kohti autoa. Alaspäin matka sujuikin huomattavasti helpommin. Metsäosuus pysähdytti jälleen, kuten tullessamme. Metsä oli erinlaista kuin Suomessa. Puut olivat tiiviisti lähekkäin ja valoa ei päässyt alas, joten puiden alaoksat olivat kuolleet eikä aluskasvillisuutta juuri ollut. Oksien välistä tuleva auringonvalo teki hienoja valojuovia oksien päihin, jotka olivat vihreitä ja elinvoimaisia.

Luonnon taideteos

Ansaittu evästauko rinteellä

Alaspäin matkalla

Metsäpolulla
Illalla menimme satmaan katsomaa Portreen meripelastajien yhteisharjoitusta ilmavoimien pelastushelikopterin kanssa. Alus lähti ulos satamasta ja alukselta nostoharjoitukset olivat kalloiden takana, joten niitä emme nähneet. Mutta onneksi helikopteri kävi tekemässä kunniakierroksen satamassa, joten näimme ainakin sen. Odotimme että meripelastajat tulivat takaisin mereltä satamaan. He pyysivät meidät heidän asemalle juttelemaan ja vaihdoimme viimeisen illan kuulumiset.

Meripelastajat tulossa satamaan
Helikopteri harjoittelemassa meripelastajien kanssa
Skyen saaresta jäi mukavat muistot johtuen näistä ihanista ihmisistä sekä upeista maisemista. Viikko olikin vierähtänyt Skyellä ja oli aika pakata illalla tavarat ja jatkaa aamulla matkaa kohti uusia seikkailuja.