29.4.2011

6. Pääsiäinen/Easter 2011 Islay

Pääsiäislomalla lensimme 22.04.2011 Hki-Lontoo-Glasgow, yövyimme Glasgowssa Ramada Jarvis hotelissa. Lauantai aamuna 23.04 jatkoimme bussilla Kennacragiin ja sieltä menimme lautalla yli Islayn saarelle.

Lautalla kohti Islayn saarta

Lauttamatkan upeaa maisemaa

Majakka jossa haluaisimme käydä
Auton olimme vuokranneet vasta seuraavasta päivästä, joten Port Askaigin lauttarannasta menimme paikallisbussilla Bowmoren keskustaan. Olisimme varanneet koko Islaylla olon ajaksi Bowmoren tislaamosta mökin, mutta ne olivat niin varattuja että saimme sen vain kolmeksi yöksi joten ensimmäiset kaksi yötä vietimme An Cuanissa BB:ssä jossa olimme yöpyneet jo ennenkin. Fergus itse ei ollut paikalla kun saavuimme, mutta ovessa oli lappu että tervetuloa, olette huoneessa no:4, olkaa kuin kotonanne. Ja näinhän me olimme.

Islayn sää näytti parhaat puolensa, aurinko paistoi joten kävelimme heti Bowmoren tislaamon nurkille kalliolle katselemaan merelle. Keltaiset puskat kukkivat valtoimeen ja meri kimalsi. Oli ihana olla taas Islaylla!
Väriloistoa rannalla
Kävimme syömässä Lochside hotellin ravintolassa ja omistajapariskunta tunnistikin meidät heti ja kyselivät kovasti olimmeko taas tulleet pariksi päiväksi lomalle. Ruoka oli hyvää kuten aina ja hetken ruokailun jälkeen istuimme baarissa ja sitten käymään BB:ssä ja tapasimmekin jo Ferguksen, isäntämme. Olimme pyytäneet meilitse häneltä että varaisi meille liput illan "Islay Pipe Bandin" konserttiin, mutta hän oli autuaasti unohtanut koko jutun.

No, Bowmore Hall, paikka jossa hyväntekeväisyyskonsertti oli pieni sali, mutta eipä ihmisiäkään ollut paljon, joten hyvin mahduimme mukaan. Liput maksoivat 5 puntaa kappale, tuloilla keräsivät säkkipilli yhtyeelle varoja että pääsisivät kesällä mantereelle kisoihin. Lisäksi paikalliset tislaamot ja yritykset olivat antaneet tuotoksiaan arpajaisiin ja punnalla sai 4 arpaa. Ostimmekin 16 arpaa lähinnä kannatuksen vuoksi. Toki mielellämmehän olisimme siitä arpajaisvoitonkin mukaan ottaneet.

Konserttia oli mukava kuunnella, säkkipillit pauhasivat niin isolla kuin pienemmälläkin porukalla. Arpajaisissa voitot meni muille, mutta välitön tunnelma teki konsertista elämyksen. Taisimme olla ainoita turisteja paikalla, ainakin tuntui että kaikki muut tunsivat jotenkin toisensa. Konsertin jälkeen olimmekin jo valmiita nukkumaan matkapäivän päätteeksi.

Islay Pipe Band Bowmoren konserttisalissa
Sunnuntaina 24.04 kävimme aamulla jo aikaisin kävelemässä Bowmoren satamassa. Mukavasti maistui aamupala pienen aamuisen happihyppelyn jälkeen. Tarkoitus oli mennä bussilla Bridgendtiin hakemaan vuokra-autoa, mutta koska ei ollut vielä sesonkiaika, niin bussit ei liikennöineet sunnuntaina. Matkaa oli vain kolme mailia (4,8km) eli lähdimme kävelemään kohti Bridgendtiä ja Islay Car Hire autovuokraamoa.  Matka meni mukavasti, loman ainoa sadekuuro osui juuri tähän kävelylenkille, mutta sekin kesti vain hetken joten emme juuri kastuneet. Scot, jolta olimme ennekin vuokranneet auton, oli ilmoittanut meille jo ennakkoon että oli myynyt auton jonka olimme sopineet vuokraavamme. Nyt hän oli varannut meille Vauxhall Astran, joka oli ihan mukava kulkupeli.

Suuntasimme saaren lounasosaan, Loch Guinartin rantoja kohti. Kävimme molemmin puolin lahtea katsomassa hiekkarannat ja nauttimassa raikkaasta meri-ilmasta. Siinä päivä vierähti jo iltapäivän puolelle ja nälkä ajoi meidät käymään Port Charloten hotelissa syömässä. Lounaaksi oli neljän juuston risotto, hyvää oli, tosin eipä ennen moista juustorisottomössöä ollut tullut syötyä. Päivän rasvasatsi tuli kerralla vetäistyä.

Loch Gruinartin rannalta
Lounaan jälkeen lähdimme takaisin pohjoista kohti, nyt vuorossa Sanaigmore Bay:n lahti ja sen ranta. Kävelimme peltojen läpi meren äärelle, ihaillen matkalla ylämaan karjaa jota oli laitumella. Kävelimme muutaman tunnin nauttien kelistä ja maisemista. Siellä kaukana mistään oli myös pieni käsityöläismyymälä jossa oli kahvio. Haimme palat kakkua ja tuoremehua ja pidimme pienen piknikin rantakalliolla.

Sainagmore Blay

Kun koimme että rannat on koluttu lähdimme hissukseen ajelemaan takaisin kohti Bowmorea. Matkalla pysähdyimme muutaman kerran ihailemaan maisemia mm. keltaisten puskien sävähdyttäminä.

Bowmoressa veimme auton parkkiin, BB:hen suihkuun ja sitten syömään Lochside hotelliin. Ilta menikin siitä normikaavan mukaisesti..

Maanantaina 25.4 pääsiäispäivänä pakkasimme matkalaukut auton takakonttiin ja hyvästelimme Ferguksen, mukava oli kaksi yötä viettää hänen siistissä BB:ssä nauttien todella hyvästä aamupuurosta. Koska tulo- ja menomatkalla Glasgowssa saimme nauttia täydellisen skotlantilaisen aamiaisen pekonin, makkaran, black puddingin, munien yms kanssa, niin oli mukava syödä kunnon puuroakin välillä. Vaikka An Cuan oli mukava yöpymispaikka, odotimme innolla pääsyä Bowmoren tislaamon majoitukseen, mutta sinne oli pääsy vasta iltapäivällä. Suuntasimme autolla kohti Port Askaigissa sijaitsevaa RNLI:n meripelastusasemaa katsomaan ovatko David ja David päivystämässä siellä.

Pyhäpäivä ja meripelastusasema oli tyhjä joten suuntasimme kohti Laphroaigin tislaamoa. Olimme aikatauluttaneet niin että meillä jäi reilusti aikaa olla tislaamon ulkopuolella kiertelemässä ennen päivän ensimmäistä tislaamokierrosta kymmeneltä. Kierrokselle tuli meidän lisäksi kolme ruotsalaista miestä, joten saimme oman skandinaavisen tislaamokierroksen. Tämä oli meille jo neljäs kerta kierroksella kahden vuoden sisällä, joten kuuntelu välillä herpaantui ja valokuvaaminen otti vallan. Mutta kiva pieni porukka meitä oli ja kierros meni mukavasti uuden naispuolisen oppaan matkassa. Kierroksen lopuksi saimme maistiaisia tislaamon herkuista ja heidän 15 vuotias pullotus jota myivät vain yhden jokaiselle (pieni pullo, vain 35cl) tuli ostettua muistoksi. Samoin heidän viskijuustoa jonka päätimme nauttia päiväpiknikillä.

Laphroaigin tislaamo auringon paisteessa (ainaisten tihkusadekuvien jälkeen..)

Lattiamallastus, "orja" testaa vanhaa ohran kääntömenetelmää

Maistiaiset käymissammiosta
Tislaamokierroksen jälkeen jäimme juttelemaan henkilökunnan kanssa ja autoton meistä sai vielä lisämaistiaiset. Sitten päätimme jatkaa samaa tietä eteenpäin kohti Loch ant Sailenin lahtea jossa olimme vuosi sitten nähneet hylkeitä. Matkalla bongasimme ruotsalaiset jotka olivat samalla kierroksella kanssamme ja tarjosimme heille kyydin Ardbegin tislaamolle. Siitä jatkoimme "hyljelahdelle" ja siellähän niitä oli hylkeitä kivenmurikat pullollaan paistattelemassa auringossa.

Hylkeet nauttimassa auringosta

Loch ant Sailenin jälkeen jatkoimme kohti Kildaton kirkon raunioita. Kävelimme kallioilla, pidimme pienen piknikin ja kesken patongin napostelun havaitsimme peuroja ruokailemassa vastapäisellä kukkulalla. Maisemat oli kyllä mitä mahtavimmat!

Kildatonin kirkon rauniot

Peurat lounaalla
Iltapäivällä menimme Bowmoren tislaamolle ja saimme avaimet mökillemme. Kämppä oli erittäin toimiva, tilava olohuone ja keittiö, toisessa kerroksessa iso makuuhuone ja maisemat merelle ja tislaamolle. Huoneessa oli pullo Bowmoren 12vuotiasta viskiä tupaantuliaislahjana sekä saimme ilmaisen kierroksen tislaamolle. Ehdimme vielä kolmen kierrokselle jossa lisäksemme oli vain yksi pariskunta. Tämänkin kierroksen olimme jo kolme kertaa aiemmin tehneet, mutta aina jotain uutta kuulee kuitenkin. Kierroksen jälkeen oli jälleen maistiaisia. Saimme maistaa 15vuotista ja 25vuotista. Sitten olikin illalla ruokailu Lochside hotellissa ja siinä olikin päivän anti. Upea oli katsoa tislaamon taakse laskevaa aurinkoa, samoin maisemaa kun illalla meni nukkumaan.

Mashman's Cottage, Bowmoren tislaamon mökki

Bowmoren varasto

Iltamaisema mökin ikkunasta
Tiistaiksi 26.04 olimme varanneet Lagavulinin tislaamokierroksen alkaen 09:30 ja sen jälkeen oli vuorossa tislaamon varastokierros. Olimme jo ajoissa paikalla ja kävimme rannalla ihailemassa maisemia ja tislaamon ympäristöä. Tislaamokierros oli ihan mielenkiintoinen, mutta paras anti oli ehdottomasti tislaamon varastokierros. Ian, joka oli työskennellyt yli 40 vuotta varastossa osasi elävästi kertoa varastoinnista ja viskeistä. Oma shownsa oli myös maistiaisten ottaminen tynnyreistä. Saimme maistaa useammastakin tynnyristä mm. 40 vuotiasta Lagavulinia.

Lagavulinin tynnyreistä maistiasia
Kierrosten jälkeen päätimme jättää auton tislaamon pihaan ja kävelimme Ardbegin tislaamolle nauttimaan lounaan. Kaunis aurinkoinen päivä ja vihreät maisemat matkalla teki kävelyreissusta miellyttävän mennen tullen.

Päiväkävelyllä Ardbegin tislaamolle
Lounaan jälkeen kävelimme takaisin hakemaan auton ja matka jatkui kohti RNLI:n meripelastusasemaa Port Askaigiin. Nyt olimme tekstarilla varmistaneet että siellä on David paikalla. Istuimme kahvilla ja rupattelemassa kuulumisia kun meripelastajille tuli keikka. Jäimme sitten rannalle katsomaan kuinka ripeästi saapuivat vapaaehtoiset alukselle ja lähtivät keikalle. Jälkeenpäin kuulimme että matka kohteeseen oli kestänyt 1,5 tuntia, eli ihan nurkalla ei keikka ollut.

Keikalle lähdössä

Aluksen lähdettyä päätimme lähteä käymään saaren pohjoiskärjessä Bunnahabhainin tislaamon luona. Tiesimme että tislaamo oli kiinni, mutta maisemia sinne menimmekin katsomaan. Tie on todella kapea ja mutkikas nousten vuoren rinnettä ylös, välillä alas laskien. Mutta ruuhkaa ei tiellä ollut, saimme lähes yksikseen liikkua siellä. Maisemat perillä ovat kyllä mutkaisen tien arvoiset. Illalla kävimme Bowmoressa syömässä ja sitten olikin päivä täysi.

Keskiviikkona 27.04. lähdimme aamulla kohti saaren länsirannikkoa. Matkalla katselimme vastarannalta kuinka Bowmoren tislaamon pagodi savupiipuista tuli savua kun tislaamossa oli tuli uunissa ohran kuivatusta varten. Heillä oli nyt vain pari kertaa viikossa tulet, maanantai aamuna tuoksu laskeutui ihanasti kylään, nyt emme aamulla tuoksua olleet huomanneet, vasta vastarannalta savun nähtyämme muistimme että olisi ollut "tuoksuaamu". Kuvasta erottuu myös mökkimme Bowmoren tislaamon alueella. (kuvat aukeavat klikkaamalla suuremmiksi).

Bowmoren tislaamo vastarannalta kuvattuna

Matkasimme  seuraavaksi kohti Saligo Bay:n rantaa. Jo auton parkkiin jättäessä tuntui Atlantin raikas ja voimakas tuuli vaikkei suoraan merelle vielä nähtykkään. Vedimme tuulipuvun housut farkkujen päälle, eikä yhtään ollut liikaa rannalla tuulen pauhatessa. Lampailla oli paljon karitsoita pellolla ja tällekkin rannalle oli nyt koirakielto pikkuisten takia. Mukava oli katsella kun karitsat kirmailivat emojen perään ja nukkuivat niissä kiinni.

Saligo Bayn ranta oli upean näköinen, meri tyrskysi kallioita vasten ja hiekkaranta näytti tasaiselta ja kutsuvalta. Tuuli ulvoi ja raikas meri-ilma iski vasten kasvoja. Kävelimme aikamme ja nautiskelimme jonka jälkeen pyörähdimme vielä Machir Bay:n lahden rannalla.

Linnut Saligo Bayn rannalla

Saligo Bayn hiekkarantaa

Saligo Bay
Rantakierrosten jälkeen kävimme Kilcomanin kirkon raunioilla ja sieltä suuntasimme Kilchomanin tislaamolle. Osallistuimme tislaamokierrokselle joka oli tällä kertaa hienoinen pettymys. Edellisvuonna oli eri vetäjä oppaana ja hän sai tarinoillaan kierroksesta erittäin mielenkiintoisen. Nyt tuli vain valmistuksen faktat, lattiamallastusta ei ollut ja uunia ei voinut avata kovasta tuulesta johtuen. Onneksi edellinen kerta jätti enemmän, toki mielenkiintoinen oli tämäkin. Kierroksen jälkeen nautimme lounaan tislaamon ravintolassa. Savuinen kalakeitto koljasta oli maukas ja kahvit juotuamme jatkoimme jälleen matkaa.
Kilcomanin ensimmäinen tynnyri
Suuntasimme kohti Port Elleniä ja sen lähistöllä olevaa majakkaa. Rinteillä oli ylämaan karjaa ja niitähän jäimme tuijottamaan kun mereltä puhaltava tuuli sai lehmien karvat pöllyämään ja jos mitä "tuulitukkia" olikin näytillä. Ylväitä, upeita elukoita olivat!

Illalla olikin vuorossa tavaroiden pakkaaminen ja viimeinen illallinen tältä erää Lochside hotellissa. Hyvästelimme porukan ja kovasti jo kyselivät että koskas taas tulemme takaisin. Kerroimme että kesällä on suuntana Skyen saari, mutta takaisin tulemme kuitenkin jossain vaiheessa.

Torstaina 28.04 ajoimme vuokra-auton Port Askaigin rantaan. Kävimme moikkaamassa RNLI:n Davidit ja heidän kanssaan vietimme nauruntäytteisen kahvihetken ennen lautan lähtöä mantereelle. Lautalla saimme jälleen nauttia upeasta aurinkoisesta merimatkasta maisemineen, eipä olleet ennen säät suosineet näin Islayllä!

Kennaraigista bussilla kohti Glasgowta jossa tuntui olevan täysi kesä. Porukat istuskelivat puistoissa nurmikoilla ja meno oli rennon kesäistä. Kävimme syömässä Maltmanissä ja nauttimassa maltaiset The Pot Stillissä ja sitten hotellille nukkumaan.

Perjantaina 29.04 aamupalan jälkeen menimme bussilla Glasgown keskustasta lentokentälle. Puoleltapäivin  lähti lentomme Lontooseen. Onneksi kuninkaalliset häät Lontoossa eivät pahasti sotkeneet lentoliikennettä, vain hieman oli lento myöhässä. Lontoosta lento sitten Helsinkiin ja illaksi kotiin.